Torstai 27.6.2019 (radio)


Aarnion tuomio

Jari Aarnio poliisijohdon virkarikosjutun käsittelyssä Helsingin käräjäoikeudessa.
Jari Aarnio on entinen huumepoliisi, joka teki huumerikoksia. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Hovioikeus on antanut päätöksen Jari Aarnion jutussa. Aarnio on Helsingin huumepoliisin entinen päällikkö.

Hovioikeus ei muuttanut tuomiota, jonka alempi käräjäoikeus aikaisemmin antoi Aarniolle. Tuomio on 10 vuotta vankeutta.

Aarnio sai tuomion, koska hän on itse tehnyt huumerikoksia. Hovioikeuden mielestä rikokset olivat tosi vakavia, koska Aarnio oli poliisi ja toimi päällikön tehtävässä.

Isis-leirin naiset

ISIS-leiriltä Syyriassa suomalaisnaisia.
Isis-leirillä on myös suomalaisia naisia. Kuva: Yle

Suomi ei hae suomalaisia naisia Isis-leiriltä Syyriasta. Pääministeri Antti Rinne kertoi asiasta eduskunnalle torstaina.

Syyrialaisella al-Holin leirillä on noin 10 suomalaista naista. Naiset ovat sanoneet, että he haluavat palata Suomeen.

Al-Holin leirillä on paljon Isis-terroristien perheenjäseniä. Perheet vietiin leirille, kun Isis-terroristit hävisivät taistelut.

Pääministeri ja Pride

Eduskunnan pääministeriksi valitsema SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne pitää tiedotustilaisuutta eduskunnan valtiosalissa pääministerivaalin jälkeen Helsingissä 6. kesäkuuta 2019.
Pääministeri Antti Rinne. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Pääministeri Antti Rinne osallistuu Helsingin Pride-kulkueeseen. Kulkue järjestetään lauantaina.

Rinne on ensimmäinen Suomen pääministeri, joka osallistuu Pride-kulkueeseen.

Kulkue on osa Helsinki Pride -viikkoa. Pride on homojen ja muiden seksuaalivähemmistöjen tapahtuma.

Viime vuonna Pride-kulkueessa oli mukana 100 000 ihmistä. Rinteen mielestä se kertoo, että suomalaiset haluavat puolustaa ihmisoikeuksia ja tasa-arvoa.

Pääministerin mielestä on hienoa, että seksuaalivähemmistöjen ei tarvitse kulkea yksin.

Mansikkasato

mansikkalaatikko
5 kilon mansikkalaatikko maksaa noin 35 euroa. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Mansikkasadosta tulee tänä vuonna hyvä. Mansikanviljelijät sanovat, että mansikoita kasvaa paljon ja laatu on hyvä.

Viljelijät arvioivat, että mansikkalaatikon hinta on myös tänä kesänä noin 35 euroa. Mansikkalaatikossa on 5 kiloa mansikoita.

Iso osa Suomen mansikoista kasvaa Pohjois-Savossa. Siellä mansikan pääsato alkaa olla kypsää noin 2 viikon kuluttua.

Euroopan helteet

Mies makaa puistonpenkillä.
Espanjassa on 40 astetta lämmintä. Kuva: Juan Carlos Hidalgo / EPA

Euroopan helteet jatkuvat. Ranskassa oli melkein 40 astetta lämmintä. Esimerkiksi kouluja suljettiin helteen takia.

Espanjassa on vielä kuumempaa kuin Ranskassa. Espanjan Kataloniassa voi perjantaina olla jopa 44 astetta lämmintä. Se on tosi huono uutinen, koska Kataloniassa on iso metsäpalo. Helteen takia tuli voi levitä metsässä lisää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä