Torstai 27.8.2020 (radio)

Lennot Skopjesta keskeytetään

Turun ja Pohjois-Makedonian Skopjen välillä lentävä Wizz Airin matkustajakone.
Suomeen on tullut Skopjen-lennoilla paljon koronatartuntoja. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Liikennevirasto Traficom keskeyttää lennot Pohjois-Makedoniasta. Lentoliikenne Skopjen ja Turun välillä keskeytyy huomenna 2 viikoksi.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sanoo, että Skopjen-lennoilla on ollut paljon ihmisiä, jotka voivat levittää koronaa.

Lentoja on ollut 1 viikossa. Päätös ei koske muita lentoyhteyksiä.

Alle puolet suomalaisista käyttää maskeja

Ihmisiä kiirehtii junalta kasvomaskeihin suojautuneena Helsingin rautatieasemalla.
Noin puolet suomalaisista ei pidä maskia tarpeellisena muun muassa siksi, että Suomessa asutaan väljästi. Myös hinta jarruttaa maskin käyttöä Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

42 prosenttia suomalaisista sanoo, että he käyttävät kasvomaskia suositusten mukaisesti tai enemmän.

55 prosenttia kuitenkin sanoo, ettei käytä maskia ollenkaan tai käyttää sitä harvemmin kuin suositellaan.

Monet ajattelevat, että maski ei ole tarpeellinen, koska Suomessa asutaan väljästi. Myös hinta voi vähentää maskin käyttöä

Tiedot käyvät ilmi Ylen kyselystä. Taloustutkimus teki kyselyn tässä kuussa.

Eniten kasvomaskia käytetään pääkaupunkiseudun kehyskunnissa. Siellä 47 prosenttia vastaajista käyttää kasvomaskia suositusten mukaisesti. 11 prosenttia käyttää maskeja enemmän kuin suositellaan.

Pääkaupunkiseudulla 40 prosenttia käyttää maskia suositusten mukaisesti ja 8 prosenttia useammin.

THL suosittelee maskien käyttöä suuressa osassa Suomea. Maskeja suositellaan joukkoliikenteessä sekä matkoilla koronatesteihin.

Lisäksi maskeja suositellaan karanteeniaikana ja silloin, kun tullaan riskialueilta.

Koronakoirien koulutus sai rahoituksen

Hajukoira Iines haistelee näytteitä.
Koiria koulutetaan Vantaalla. Tässä opiskelee hajukoira Iines. Kuva: Jaani Lampinen / Yle

Koronakoirien työskentely Helsinki–Vantaan lentoasemalla on varmistunut. Koronakoirien koulutukselle on järjestynyt yksityinen rahoitus.

Evidensia Eläinlääkäripalvelut Oy maksaa opetuksen. Lentoasemalle koulutetaan 16 koiraa korona haisteluun.

Vapaaehtoiset ovat järjestäneet koirakoulusta parin viikon ajan. 16 koirasta jo 7 on oppinut haistamaan koronahajun.

Näyte otetaan matkustajan ihosta pyyhkimällä ihoa.

Koirat pääsevät töihin aikaisintaan parin viikon päästä. Ennen varsinaista haistelutyötä koiria pitää totuttaa lentoaseman ääniin.

Uusia koiria ei oteta vielä koulutukseen.

Itämeripäivä

Virpiniemen merivartioaseman vartioupseeri Markku Häggman tarkistaa pyydyksien kalastusmerkintöjä Perämerellä 18.6.2019.
Kalastusta valvotaan Perämerellä. Kuva: Risto Degerman / Yle

Tänään on vietetty Itämeripäivää.

Ilmastonmuutos vaikuttaa paljon Pohjanlahteen ja varsinkin Perämereen. Kalastus ja kalanviljely ovat Perämeren tärkeimpiä elinkeinoja.

Meren lämpeneminen ja rehevöityminen ovat uhka kalankasvatukselle.

Myös luontomatkailu ja harrastukset kärsivät ilmaston lämpenemisestä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä