Torstai 27.9.2018 (radio)

Suojelupoliisi auttaa KRP:tä Airiston Helmi -tutkinnassa

Airiston Helmi -yrityksen omistama Säkkiluoto kuvattuna ilmasta.
Airiston Helmi -yrityksen omistama Säkkiluoto Turun saaristossa. Kuva: Yle

Suojelupoliisi eli Supo auttaa Keskusrikospoliisia tutkinnassa Turun saaristossa. Viikonloppuna Turun saaristossa tehtiin iso operaatio. Siinä takavarikoitiin paljon aineistoa ja rahaa.

Supo auttaa aineiston tutkimisessa. KRP saa Supolta apua esimerkiksi vieraskielisten tekstien tutkimiseen. Supo tutkii myös sitä, liittyykö jokin asia takavarikossa Suomen valtion turvallisuuteen.

Viranomaiset epäilevät, että Airiston Helmi -nimisessä firmassa on pesty rahaa useita miljoonia euroja. Rahanpesussa yritetään peittää rahan alkuperä. KRP epäilee kahta firmaan liittyvää ulkomaalaista miestä talousrikoksista.

Osa elintarvikealasta menee lakkoon

Sanna Pellilä-Laakso Saarioisten Sahalahden tuotantolinjalla töissä.
Maksalaatikon valmistamista Saarioisen Sahalahden-tehtaalla Kuva: Marjut Suomi / Yle

Yli 4 500 elintarvikealan työntekijää menee ensi viikolla lakkoon. Elintarviketyöläisten Liitto vastustaa irtisanomissuojan heikentämistä.

Hallitus kaavailee lakia, joka helpottaa työntekijöiden irtisanomista alle 20 työntekijän firmoissa. Lakko on ensi viikon keskiviikkona, ja siihen osallistuu 15 elintarvikealan työpaikkaa. Mukana on muun muassa Atrian, Hartwallin, Fazer Makeisten ja Saarioisten työntekijöitä.

Leipomot, meijerit ja siipikarjateollisuus toimivat normaalisti.

Vammat armeijassa tulevat kalliiksi

Varusmiehiä.
Varusmiehiä Upinniemessä. Kuva: Ari Lahti / AOP

Armeijassa sattuu tapaturmia. Valtiokonttori eli valtion kassavirasto korvaa paljon kuluja vammoista armeijassa. Varusmiesten vammat ja sairaudet aiheuttavat kuluja yli 7 miljoonaa euroa vuodessa. Vahinkoja ilmoitetaan Valtiokonttorille noin 1000 vuodessa.

Konttori maksaa vain vahingot, jotka vaativat hoitoa vielä armeijan jälkeen tai aiheuttavat työkyvyttömyyttä. Yli 95 prosenttia hakemuksista hyväksytään.

Tavallisia vahinkoja ovat nyrjähdykset ja venähdykset. Pahoja onnettomuuksia sattuu harvoin. Armeija yrittää vähentää tapaturmia, mutta tavoite on vielä kaukana. Majuri Panu Kekoni Pääesikunnasta sanoo, että yksikin tapaturma on liikaa.

Tiet ovat taas liukkaita

Asentaja vaihtaa auton rengasta.
Nyt alkaa olla talvirenkaiden vaihdon aika. Kuva: Martti Kainulainen / Lehtikuva

Sää kylmenee, ja koko maassa on yöpakkasta. Tiet voivat olla liukkaita koko maassa.

Ilmatieteen laitoksen ylimeteorologi Henri Nyman sanoo, että ensimmäiset liukkaat ovat autoilijoille aina yllätys. Siksi Ilmatieteen laitos haluaa tiedottaa liukkaista entistä herkemmin. Nyman muistuttaa, että liukkaus on usein paikallista ja juuri siksi se on yllättävää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä