Torstai 28.11.2019 (radio)

Maarit Feldt-Ranta on kuollut

Maarit Feldt-Ranta
Maarit Feldt-Ranta. Kuva: Jouni Immonen / Yle

Sdp:n pitkäaikainen kansanedustaja Maarit Feldt-Ranta on kuollut. Hän oli 51-vuotias.

Feldt-Ranta valittiin eduskuntaan Uudenmaan vaalipiiristä vuonna 2007. Sitä ennen hän oli monen ministerin erityisavustaja. Sdp:n puoluesihteeriksi hänet valittiin vuonna 2005.

Feldt-Ranta sairastui vatsasyöpään vuonna 2009. Hän parantui, mutta syöpä tuli takaisin 2 kertaa.

Kysely ennustaa Johnsonille murskavoittoa Britannian vaaleissa

Corbyn ja Johnson ottivat eilen yhteen ensimmäisessä brittivaalien tv-tentissä.
Corbyn ja Johnson ottivat viime viikon tiistaina yhteen ensimmäisessä brittivaalien tv-tentissä. Kuva: Jonathan Hordle / EPA

Britannian pääministeri Boris Johnsonin konservatiivipuolue on selvä suosikki tulevissa parlamenttivaaleissa.

Mielipidekysely kertoo, että konservatiivit saavat jopa 68 paikan enemmistön Britannian parlamenttiin. Kyselyn tulos kertoo, että Johnsonilla on vahva tuki sille, että Britannia eroaa EU:sta tammikuun lopussa.

Britannian ennenaikaiset parlamenttivaalit järjestetään joulukuun 12. päivä.

Pohjois-Korea on laukaissut ohjuksen

Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un valvoi uuden raskaan raketinheitinjärjestelmän testaamista tuntemattomassa paikassa Pohjois-Koreassa lauantaina.
Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un valvoi uuden raketinheitinjärjestelmän testaamista Pohjois-Koreassa elokuussa. Kuva: KCNA / EPA

Pohjois-Korea on laukaissut ohjuksen. Asiasta kertovat Japani ja Etelä-Korea. Ne eivät antaneet lisätietoa siitä, millainen ohjus oli tai minne se laukaistiin.

Aiemmin tällä viikolla Pohjois-Korea kertoi, että se on harjoitellut tykeillä lähellä Etelä-Korean rajaa.

Japanilainen uutistoimisto kertoo, että Pohjois-Korea on ampunut 2 ballistista ohjusta. YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselma sanoo, että Pohjois-Korea ei saa ampua ballistisia ohjuksia.

Japanin pääministeri Shinzo Abe arvostelee Pohjois-Koreaa. Aben mielestä Pohjois-Korea on uhka Japanille ja kansainväliselle yhteisölle. USA:n ja Pohjois-Korean neuvottelut Pohjois-Korean ydinaseista eivät ole edenneet.

Kapteenille syytteitä Unkarin laivaturmasta

Hylkyä nostetaan proomulle.
Uponneen turistialuksen hylky nostettiin joen pohjasta kesäkuussa. Kuva: Balazs Mohai / EPA-EFE

Unkarissa jokialuksen kapteeni on saanut paljon syytteitä laivaonnettomuudesta, joka sattui keväällä.

Merenneito-alus upposi Tonavaan toukokuussa Budapestissa ja 27 ihmistä kuoli. Laiva kolaroi toisen aluksen kanssa. Melkein kaikki uhrit olivat eteläkorealaisia turisteja.

Syyttäjät sanovat, että Viking Sigyn -aluksen ukrainalainen kapteeni oli huolimaton. Hän syyllistyi virkavirheeseen ja epäonnistui avun antamisessa. Yhteensä kapteeni sai 35 syytettä.

Kapteenille esitetään 9 vuoden vankilatuomiota.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä