Torstai 28.1.2021 (radio)


Koronatartuntoja tulee lisää

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n kyltti Helsingissä.
THL eli Terveyden ja hyvinvoinnin laitos kertoo Suomen koronaluvut. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Koronatartuntojen määrä kasvaa Suomessa edelleen.

Viimeisten 2 viikon aikana on raportoitu noin 1000 koronatartuntaa enemmän kuin edellisten 2 viikon aikana.

Torstaina raportoitiin yli 400 uutta koronatartuntaa. Lisäksi kerrottiin, että uusia koronakuolemia on 4. Suomessa on kuollut yhteensä 664 ihmistä koronan takia.

Lasten harrastustilat aukeavat

Nuoria pelaamassa koripalloa liikuntasalissa.
Lapset ja nuoret pääsevät taas harrastuksiin Helsingin seudulla. Kuva: Janne Lindroos / Yle

Helsingin seudun kaupungit avaavat lasten ja nuorten harrastustilat ensi viikolla. Helsinki, Espoo ja Vantaa kertoivat asiasta keskiviikkona.

Kaupunkien päätös tarkoittaa, että alle 20-vuotiaat pääsevät taas harrastamaan sisätiloissa. Harrastuksissa on ollut yli 2 kuukauden tauko.

Harrastuksissa pitää kuitenkin muistaa koronaohjeet, esimerkiksi käsien pesu ja turvavälit.

Sähkön siirtohintojen nousua hidastetaan

Miehet asentavat sähkömaakaapelia maan alle.
Sähkökaapeleita kaivetaan maahan. Kuva: Markku Rantala / Yle

Hallitus haluaa hidastaa sähkön siirtohintojen nousua. Hallitus ehdottaa, että sähkön siirtohinnat eivät saa nousta yli 8 prosenttia vuodessa.

Sähkönsiirto tarkoittaa sähköenergian kuljetusta asiakkaille sähköverkkoja pitkin. Siirtofirmat ottavat siirrosta maksun asiakkailta, esimerkiksi kodeilta. Monien asiakkaiden mielestä maksut ovat liian korkeita.

Lisäksi hallitus antaa siirtofirmoille lisää aikaa varmistaa sähkönsiirto esimerkiksi kaivamalla sähkökaapeleita maahan. Siirtofirmojen pitää saada työ valmiiksi vuoden 2036 loppuun mennessä. Työ on kallista, mutta sähkökaapelit toimivat varmemmin kuin sähkölinjat, jotka ovat ilmassa.

Tiina Rinne on kuollut

Näyttelijä Tiina Rinne
Näyttelijä Tiina Rinne. Kuva: Anne Hämäläinen / Yle

Näyttelijä Tiina Rinne on kuollut. Rinne oli 91-vuotias.

Tiina Rinne teki pitkän uran näyttelijänä. Hän aloitti näyttelijän työt vuonna 1950. Rinne näytteli teatterissa ja televisiossa.

Monet suomalaiset muistavat Tiina Rinteen tv-sarjasta Kotikatu. Rinne näytteli sarjassa Maija Mäkimaata. Rinne oli mukana Kotikadussa niin kauan kuin sarjaa tehtiin, yhteensä 17 vuotta.

Tiina Rinne oli teatterisuvusta. Molemmat Rinteen vanhemmat olivat näyttelijöitä. Myös monet Rinteen sukulaiset valitsivat näyttelijän ammatin.

Suomeen tulee lisää lumisateita

sääkartta
Kuva: Yle

Perjantaina lumisateita leviää idästä Suomeen. Viikonloppuna lunta sataa koko maassa.

Lämpötila on koko maassa pakkasella. Pohjoisessa pakkasta on 10 - 20 astetta. Maan etelä ja keski-osassa pakkasta on vähemmän.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä