Torstai 2.8.2018 (radio)


Väkivalta lisääntynyt

Turvapaikanhakijoita.
Turvapaikanhakijoita. Kuva: Tommi Parkkinen / Yle

Henkilökuntaan kohdistuva väkivalta ja väkivallalla uhkaaminen on yleistynyt turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksissa.

Viranomaiset ovat kirjanneet alkuvuonna joka kuukausi 10-15 ilmoitusta väkivallasta. Väkivalta johtuu ehkä kielteisistä turvapaikkapäätöksistä ja päätösten aiheuttamasta huonosta olosta.

Vastaanottokeskuksissa on tällä hetkellä 11 400 turvapaikanhakijaa. 9 000 turvapaikanhakijaa on saanut kielteisen turvapaikkapäätöksen.

Tuhansia poistettiin maasta

Poliisiauto.
Poliisiauto. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Poliisin mukaan Suomesta poistettiin viime vuonna noin 2 600 ihmistä. Tänä vuonna poistetaan maasta yhtä paljon ihmisiä kuin viime vuonna.

Poliisi sanoo, että osa palautettavista on kielteisen turvapaikkapäätöksen saaneita ihmisiä ja osa palautettavista on rikollisia. Poliisi saattoi viime vuonna maasta pois vähän yli 500 ihmistä.

Suomesta on poistettu paljon ihmisiä Viroon ja tosi paljon myös Venäjälle ja Irakiin.

Lapsille lisää tukea

Poika älytaululla.
Kotkan Aittakorven koulun esiopetuksessa harjoitellaan kirjaimia älytaulun avulla. Kuva: Maija Tuunila / Yle

Monet opettajat kertovat kyselyssä, että lapsille ei voida tarjota oppimiseen tukea heti, kun tuen tarve huomataan.

Opettaja-alan puheenjohtaja sanoo, että tilanne on ehkä laiton. Lapsilla on oikeus tukeen välittömästi, kun he tukea tarvitsevat.

Opettajat ehdottavat, että ryhmäkokoja pienennetään ja opettajia palkataan lisää.

Hevosta ei syödä

Poni ja Hevonen aitauksessa
Poni ja Hevonen aitauksessa. Kuva: Timi Kärki / Yle

Suomalaiset eivät mielellään syö hevosta.

Hevosenlihan syöminen vähenee koko ajan.

Hevosista vain 31 prosenttia päätyy teurastamoihin. Vuosittain yli puoli miljoonaa kiloa hevosenlihaa menee hukkaan.

Vanhaan suomalaiseen perinteeseen kuuluu, että hevonen haudataan pellon reunaan. Moni tekee niin edelleen.

Kesä jatkuu

Ylin lämpötila -kartta.
Sää. Kuva: Yle Sää

Yöt ja päivät alkavat viilentyä.

Lähes koko maahan annettiin tänään varoitus rankkasateista. Ukkoskuurot liikkuvat maan yli illaksi itään. Perjantaina ja lauantaina lämpötilat ylittävät vielä hellerajan, mutta sitten lämpötila laskee.

Keskiviikkona lämpötila taas nousee ja helleraja voi ylittyä etelässä. Kesä ei siis vielä ole ohi. Lämpöä on Etelä-Suomessa edelleen luvassa normaalia enemmän.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä