Torstai 28.2.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Missä USA ja Pohjois-Korea neuvottelivat?

Oikea vastaus:

Ne neuvottelivat Hanoissa Vietnamissa.

2.Kuinka neuvottelut päättyivät?

Oikea vastaus:

Ne päättyivät etuajassa ilman sopimusta

3.Mitä Pohjois-Korea halusi?

Oikea vastaus:

Se halusi, että pakotteet puretaan kokonaan.

4.Kuinka suuri osa lapsista ja nuorista kokee kiusaamista liikuntaharratuksessa?

Oikea vastaus:

31 prosenttia.

5.Kummat kokevat enemmän kiusaamista, tytöt vai pojat?

Oikea vastaus:

Pojat.

6.Keitä kiusataan eniten?

Oikea vastaus:

Eniten kiusataan etnisiin ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvia.

7.Kuka on Elina Pekkarinen?

Oikea vastaus:

Hän on uusi lapsiasiavaltuutettu.

8.Kuka on lapsiasiavaltuutettu toukokuuhun asti?

Oikea vastaus:

Tuomas Kurttila.

9.Kuinka monessa pakohuonepelissä Suomessa oli vakavia turvallisuuspuutteita?

Oikea vastaus:

Puutteita oli 19 pakohuoneessa.

10.Kuka selvitti asiaa?

Oikea vastaus:

Sisäministeriö.

11.Kuinka suuressa osassa oli lieviä puutteita?

Oikea vastaus:

Puolessa.

12.Mikä toinen nimi Kalevalan päivällä on?

Oikea vastaus:

Suomalaisen kulttuurin päivä.

13.Mikä on Kalevala?

Oikea vastaus:

Kalevala on Suomen kansalliseepos.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä