Torstai 28.2.2019 (radio)

Neuvottelut päättyivät ilman sopimusta

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump ja Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un jaloittelivat neuvottelujen välillä puutarhassa.
USA:n ja Pohjois-Korean tapaaminen päättyi etuajassa ja ilman tuloksia. Kuva: Saul Loeb / AFP

USA:n ja Pohjois-Korean johtajien neuvottelut ovat päättyneet Hanoissa Vietnamissa.

Neuvottelut päättyivät etuajassa ilman sopimusta. Donald Trumpin ja Kim Jong-unin piti järjestää allekirjoitustilaisuus, mutta se peruttiin.

Pohjois-Korea oli valmis riisumaan osan ydinaseista mutta ei niitä, jotka USA olisi halunnut. Pohjois-Korea halusi, että pakotteet puretaan kokonaan. Trump ei tähän suostunut.

Trump kertoi, että neuvotteluja jatketaan, vaikka ne nyt päättyivät ilman tuloksia.

Harrastuksissa tapahtuu paljon kiusaamista

lapsi pelaamassa jalkapalloa
Lasten ja nuorten liikuntaharrastuksissa kohdataan paljon kiusaamista. Kuva: AOP

Kiusaaminen on yleistä liikuntaharrastuksissa.

31 prosenttia lapsista ja nuorista on kokenut kiusaamista, syrjintää tai epäasiallista käytöstä liikuntaharrastuksessa. Yli 15-vuotiaat kokevat enemmän kiusaamista kuin nuoremmat.

Kiusaaminen on yleisintä pojilla ja joukkueissa. Etnisillä ja sukupuolivähemmistöillä on vaikeinta. Kiusaaminen liikuntaharrastuksissa on usein vähättelyä, pilkkaamista tai eristämistä ryhmästä.

Tutkimuksen teki Nuorisotutkimusseura.

Elina Pekkarinen on uusi lapsiasiavaltuutettu

Elina Pekkarinen
Elina Pekkarisesta tulee uusi lapsiasiavaltuutettu. Kuva: Trond H. Trosdahl / Lehtikuva

Uusi lapsiasiavaltuutettu on Elina Pekkarinen. Hän aloittaa työn toukokuun alussa.

Pekkarinen on tällä hetkellä määräaikainen professori Turun yliopistossa. Pekkarinen on valtiotieteiden tohtori.

Lapsiasiavaltuutetun tehtävää hoitaa tällä hetkellä Tuomas Kurttila.

Pakopelihuoneissa on vakavia puutteita

Pakohuoneen käytävä
Viidenneksessä Suomen pakohuoneista on vakavia turvallisuuspuutteita. Kuva: Elise Tykkyläinen / Yle

Suomen pakopelihuoneissa on paljon puutteita. Yhteensä 19 pakohuonepelistä löytyi vakavia puutteita turvallisuudessa. Sisäministeriö kertoo, että poistuminen pakohuoneesta ei ole ollut tarpeeksi turvallista.

Ministeriö selvitti sadan pakopelihuoneen turvallisuutta. Lieviä puutteita poistumisen turvallisuudessa oli noin puolessa pakohuoneista.

Pakohuone on seikkailupeli, jossa pelaajat yrittävät päästä määräajassa suljetusta huoneesta. Huoneesta yritetään päästä päättelykyvyn ja yhteistyön avulla.

Pakohuoneita alettiin tarkastaa Suomessa, kun Puolassa 5 nuorta kuoli pakohuoneen tulipalossa tammikuussa.

Liput liehuvat Kalevalan päivänä

Suomen lippu liehuu salossa.
Torstaina liput ovat liehuneet Kalevalan päivän kunniaksi. Kuva: Yle

Torstaina on vietetty Kalevalan päivää eli suomalaisen kulttuurin päivää. Sitä vietetään Suomen kansalliseepoksen kunniaksi.

Elias Lönnrot päiväsi Kalevalan ensimmäisen version esipuheen 28. helmikuuta vuonna 1835.

Kalevalan päivä on myös virallinen liputuspäivä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä