Torstai 28.3.2019 (radio)

Moni ala kaipaa lisää työvoimaa

Pyramidin huipun ammateissa on eniten työvoimapulaa.
Pyramidin huipun ammateissa on eniten työvoimapulaa. Kuva: Aapo Parviainen / Yle

Monessa ammatissa on pulaa työntekijöistä.

Työ- ja elinkeinoministeriön ammattibarometri kertoo, että vuoden alussa 54 ammatissa oli pulaa työntekijöistä. Vuosi sitten työntekijäpulaa oli noin 40 ammatissa.

Pulaa työntekijöistä on etenkin terveys- ja sosiaalialalla. Esimerkiksi puheterapeutteja ja lääkäreitä ei ole tarpeeksi.

Lähitulevaisuudessa tarvitaan lisää myös esimerkiksi siivoojia, rakennusmaalareita, ravintolatyöntekijöitä ja maansiirtokoneen kuljettajia.

Influenssaepidemia alkaa helpottaa

nainen aivastaa nenäliinaan
Tämän talven influenssaepidemia oli lievempi kuin aiempina vuosina Kuva: AOP

Influenssaepidemian huippu on nyt ohi.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sanoo, että influenssatapausten määrä on kääntynyt laskuun eri puolilla maata. Näyttää myös siltä, että epidemia ei ollut yhtä paha kuin viime vuosina.

Tämän vuoden influenssarokote antoi suojan 4 eri virusta vastaan. Rokote suojasi erityisen hyvin alle 6-vuotiaita lapsia. Vanhuksia rokote ei suojannut yhtä hyvin.

Influenssarokotteen otti tänä vuonna noin 20 prosenttia suomalaisista.

Äitiyspakkaus on entistä laadukkaampi

äitiyspakkauksen kaikki vaatteet
Äitiyspakkauksessa on paljon vaatteita ja tarvikkeita vauvaa varten. Kuva: Annika Söderblom / Kela

Tämän vuoden äitiyspakkaus on julkistettu.

Uudessa äitiyspakkauksessa on 63 tuotetta. Laatikossa on vaatteita ja erilaisia tarvikkeita vauvalle. Laatikkoa voi käyttää vauvan ensimmäisenä sänkynä. Tänä vuonna erityistä huomiota on kiinnitetty siihen, että äitiyspakkauksen tuotteet ovat hyvää laatua.

Äitiyspakkaus on Kelan äitiysavustus naiselle, joka on raskaana. Äidit voivat valita, haluavatko he ottaa äitiyspakkauksen vai 170 euroa rahaa.

Kyykäärmeiden elämää suorana lähetyksenä

WWF kyykäärmelive
Kyykäärme paistattaa päivää WWF:n kyykäärmekamerassa. Kuva: WWF

Luonnonsuojelujärjestö WWF verkkosivuilla voi nyt katsella kyykäärmeiden elämää suorassa lähetyksessä.

WWF on vienyt kameran kyykäärmeiden talvipesän lähelle Varsinais-Suomessa. Kamera kuvaa paikkaa, jossa kyykäärmeet tavallisesti nauttivat kevätauringosta.

Kyykamera on paikallaan noin kuukauden ajan.

Kyykäärme on Suomen ainoa myrkyllinen käärme. WWF toivoo, että kyykamera lievittää ihmisten ennakkoluuloja ja pelkoja kyykäärmettä kohtaan.

Huomenna on lämmin päivä

Viikonlopun lämpötilaennuste
Perjantaina on lämmintä, mutta sitten sää taas viilenee. Kuva: Yle Sää

Tämän kevään lämpöennätys menee rikki huomenna, ennustaa Ylen meteorologi Joonas Koskela.

Ahvenanmaalla Jomalassa mitattiin tänään 12,9 astetta. Joonas Koskela uskoo, että huomenna, perjantaina, jossain päin Etelä-Suomea mennään sen yli.

Lämmin sää ei kuitenkaan kauan kestä. Jo viikonloppuna viilenee.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä