Torstai 28.5.2020 (radio)

Korkeakoulujen opiskelijavalinnat

Lapin yliopiston luentosalissa opetetaan hallintotieteen johdantokurssia
Opetusta Lapin yliopiston luentosalissa. Kuva: Annu Passoja

Korkeakoulut ovat julkaisseet tiedot uusista opiskelijoista, jotka pääsevät korkeakouluun ilman valintakoetta. Todistuksella korkeakouluun pääsee yli 21 000 opiskelijaa.

Noin puolet heistä sai opiskelupaikan yliopistosta ja noin puolet heistä sai opiskelupaikan ammattikorkeakoulusta.

Korkeakoulujen opiskelijavalinta uudistui tänä keväänä. Suurin osa opiskelijoista valitaan nyt todistuksen perusteella ilman valintakoetta. Osa opiskelijoista otetaan korkeakouluihin edelleen myös valintakokeen perusteella.

Maksuvaikeudet

Nainen selaa laskuja
Laskuihin voi saada lisää maksuaikaa. Kuva: Jouni Koutonen / Yle

Koronatilanne on lisännyt ihmisten maksuvaikeuksia. Paljon ihmisiä on lomautettu ja heillä on rahaa aiempaa vähemmän.

Monet suomalaiset ovat pyytäneet firmoilta lisää maksuaikaa laskuihin. Monet firmat antavat siirtää eräpäivää esimerkiksi kaksi viikkoa.

Monet suomalaiset ovat pyytäneet pankista asuntolainaan lyhennysvaapaata. Lyhennysvapaata on pyytänyt noin 180 000 perhettä.

Koronaviruskuolemat

Terveydenhoitaja Pia ja lääkäri tutkivat potilastietoa Malmin korona-asemalla.
Terveydenhoitaja ja lääkäri tutkivat potilasta. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Suomessa ei tänään torstaina ole raportoitu yhtään uutta koronaviruskuolemaa. Koronaviruskuolemia on Suomessa raportoitu yhteensä 313. Torstaina ei tullut yhtään lisää.

Koronavirustartunta on todettu tähän mennessä yli 6700 suomalaisella. Sairaalahoidossa on 83 ihmistä.

Selkokielen päivä

Kansainvälisen selkokielen päivän logo.
Selkokielen päivää vietetään 28.5. Kuva: Heidi Ahlström/Selkokeskus

Tänään on kansainvälinen selkokielen päivä. Päivää vietetään ensimmäistä kertaa nyt 28. toukokuuta.

Selkokieli on helpompaa kuin yleiskieli. Esimerkiksi virastoissa asiakkaan on helpompi ymmärtää, jos hän saa palvelua selkokiellä. Selkokielen avulla voidaan pitää huolta siitä, että kaikki saavat tietoa ja kaikki voivat hoitaa omia asioita itse. Kansainvälistä selkokielen päivää vietetää monissa maissa.

Suomessa on noin 750 000 ihmistä, jotka tarvitsevat selkokieltä.

Sää

Valkovuokko
Valkovuokko kukkii keväällä. Niitä näkee vielä metsässä.

Lapissa sataa perjantaina vettä. Suurimmassa osassa maata ei sada ja aurinkokin paistaa.
Päivälämpötila on perjantaina 14 ja 18 asteen välillä. Pohjois-Suomessa lämpötila 8 ja 14 asteen välillä.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä