Torstai 28.5.2020 (radio)
Korkeakoulujen opiskelijavalinnat
Korkeakoulut ovat julkaisseet tiedot uusista opiskelijoista, jotka pääsevät korkeakouluun ilman valintakoetta. Todistuksella korkeakouluun pääsee yli 21 000 opiskelijaa.
Noin puolet heistä sai opiskelupaikan yliopistosta ja noin puolet heistä sai opiskelupaikan ammattikorkeakoulusta.
Korkeakoulujen opiskelijavalinta uudistui tänä keväänä. Suurin osa opiskelijoista valitaan nyt todistuksen perusteella ilman valintakoetta. Osa opiskelijoista otetaan korkeakouluihin edelleen myös valintakokeen perusteella.
Maksuvaikeudet

Koronatilanne on lisännyt ihmisten maksuvaikeuksia. Paljon ihmisiä on lomautettu ja heillä on rahaa aiempaa vähemmän.
Monet suomalaiset ovat pyytäneet firmoilta lisää maksuaikaa laskuihin. Monet firmat antavat siirtää eräpäivää esimerkiksi kaksi viikkoa.
Monet suomalaiset ovat pyytäneet pankista asuntolainaan lyhennysvaapaata. Lyhennysvapaata on pyytänyt noin 180 000 perhettä.
Koronaviruskuolemat

Suomessa ei tänään torstaina ole raportoitu yhtään uutta koronaviruskuolemaa. Koronaviruskuolemia on Suomessa raportoitu yhteensä 313. Torstaina ei tullut yhtään lisää.
Koronavirustartunta on todettu tähän mennessä yli 6700 suomalaisella. Sairaalahoidossa on 83 ihmistä.
Selkokielen päivä
Tänään on kansainvälinen selkokielen päivä. Päivää vietetään ensimmäistä kertaa nyt 28. toukokuuta.
Selkokieli on helpompaa kuin yleiskieli. Esimerkiksi virastoissa asiakkaan on helpompi ymmärtää, jos hän saa palvelua selkokiellä. Selkokielen avulla voidaan pitää huolta siitä, että kaikki saavat tietoa ja kaikki voivat hoitaa omia asioita itse. Kansainvälistä selkokielen päivää vietetää monissa maissa.
Suomessa on noin 750 000 ihmistä, jotka tarvitsevat selkokieltä.
Sää

Lapissa sataa perjantaina vettä. Suurimmassa osassa maata ei sada ja aurinkokin paistaa.
Päivälämpötila on perjantaina 14 ja 18 asteen välillä. Pohjois-Suomessa lämpötila 8 ja 14 asteen välillä.