Torstai 28.7.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Koska on ylikulutuspäivä?

Oikea vastaus:

Torstaina.

2.Minkä firman tulos on hyvä?

Oikea vastaus:

Nesteen.

3.Paljonko liikevaihto oli keväällä?

Oikea vastaus:

Yli 7 miljardia euroa.

4.Mikä aiheuttaa makuaistin häiriöitä?

Oikea vastaus:

Koronatartunta.

5.Miten suuri prosentti ihmisistä kärsii häiriöistä yli 6 kuukautta?

Oikea vastaus:

5 prosenttia.

6.Minä vuonna koronaepidemia alkoi?

Oikea vastaus:

2020.

7.Mitä eläimiä pääsi karkuun?

Oikea vastaus:

Sikoja.

8.Missä eläimet karkasivat?

Oikea vastaus:

Lappeenrannassa.

9.Millainen sää on Kainuussa päivällä?

Oikea vastaus:

Sateinen.

10.Mikä on Suomessa ylin lämpötila?

Oikea vastaus:

20 astetta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä