Torstai 28.9.2017 (radio)

Poliitikkojen rehellisyys

Grafiikka
Poliitikot jaarittelevat paljon, mutta puhuvat pääosin totta, kertoo uusi tutkimus. Kuva: Johanna Aulén / Yle

Poliitikot ovat rehellisempiä kuin luullaan, kertoo uusi tutkimus.

Turun yliopiston tutkijat tarkistivat turkulaispoliitikkojen puheita viime kuntavaaleissa. Faktantarkistuksen avulla selvitettiin, puhuivatko poliitikot totta vaaliohjelmissaan ja Ylen vaalikonevastauksissa.

Tutkimustulokset osoittivat, että esimerkiksi vaaliohjelmissa poliitikot jaarittelivat eli puhuivat paljon ja pitkään. Puheet olivat kuitenkin pääosin totta.

Viranomaisten yhteistyö

Vaasan hätäkeskus aloittaa 25. marraskuuta
Suomen hätäkeskusjärjestelmä helpottaa eri viranomaisten yhteistyötä. Kuva: Jarkko Heikkinen / Yle

Viranomaisten yhteistyö on Suomessa korkealla tasolla.

Kansainväliset vertailut kertovat, että suomalaisviranomaisten yhteistyö on tehokasta ja joustavaa.

Yhteistyötä helpottaa esimerkiksi yhteinen hätäkeskusjärjestelmä.

Poliisitarkastaja Marko Savolainen Poliisihallituksesta sanoo, että Suomessa viranomaisten on pakko tehdä yhteistyötä, koska pahassa tilanteessa kaikki tarvitsevat toisten apua ja asiantuntemusta.

Elina Brotheruksen taidenäyttely

Elina Brotherus näyttely, Carte Blanche PMU 2017.
Kuvataiteilija Elina Brotherus on saanut harvinaisen yksityisnäyttelyn Pompidou-keskukseen Pariisiin. Kuva: Juha Nurminen / Yle

Pariisin kuuluisassa Pompidou-keskuksessa voi nyt nähdä suomalaista taidetta.

Valokuvataitelija Elina Brotherus on saanut museoon harvinaisen yksityisnäyttelyn.

Brotherus on tehnyt näyttelyyn valokuvia ja videoita. Brotherus on toteuttanut teokset yhdessä tanssija Vera Nevanlinnan kanssa.

Pariisilaisyleisö kehuu Brotheruksen töitä. He sanovat, että ne ovat värikkäitä ja leikkisiä.

Brotheruksen näyttely nähdään myös Suomessa ensi kesänä. Näyttely tulee kesäkuussa Serlachius-museoon Mänttään.

Yleisöasiamies Yleen

Sami Koivisto on Yleisradion ensimmäinen yleisöasiamies.
Yleisöasiamies Sami Koivisto valvoo yleisön etua Yleisradiossa. Kuva: Jussi Nahkuri / Yle Kuvapalvelu

Yleisradioon on nimitetty ensimmäinen yleisöasiamies.

Tehtävässä aloittaa marraskuussa Sami Koivisto. Koivisto on tähän asti ollut Yle Uutisten sosiaalisen median toimittaja.

Yleisöasiamies valvoo yleisön etua. Hän myös kertoo yleisölle, mitä Ylessä tehdään ja miksi.

Terveiset Limassolista

Hymyilevä tyttö.
100-vuotias Suomi saa terveisiä Limassolin Suomi-koulusta.

Eri puolilla maailmaa asuu suuri joukko suomalaisia lapsia ja nuoria, jotka opiskelevat suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria Suomi-kouluissa.

Kun itsenäinen Suomi nyt täyttää 100 vuotta, Suomi-koulut lähettävät videolla terveisiä Suomeen.

Uusimmat terveiset tulevat Limassolin Suomi-koulusta, Kyproselta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä