Torstai 29.10.2020 (radio)


Auton runko liukuhihnalla.
Uudenkaupungin autotehtaalla on paljon työpaikkoja. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Uudenkaupungin autotehdas

Uudenkaupungin autotehdas palkkaa lisää työntekijöitä. Tehdas tarvitsee 400 uutta autonrakentajaa.

Autoja ostetaan nyt paljon. Siksi Uudenkaupungin autotehdas tarvitsee uudet työntekijät nopeasti. Tarkoitus on, että työntekijät aloittavat noin 3 kuukauden kuluttua.

Autotehdas tarvitsee uusia autonrakentajia kaikilla osastoilla.

Ravintoloiden rajoitukset

Henkilö juo olutta ravintolassa.
Alkoholin myyntiä rajoitetaan koronan takia. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Hallitus jatkaa ravintoloiden koronarajoituksia helmikuun loppuun asti.

Rajoituksista päätetään alueilla. Rajoitukset ovat ankarampia alueilla, joiden koronatilanne on huono.

Esimerkiksi Helsingin, Turun ja Tampereen seuduilla ravintoloiden pitää lopettaa alkoholin myynti jo kello 22.

Suomen koronatartunnat

THL:n johtaja Mika Salminen sosiaali- ja terveysministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tiedotustilaisuudessa Helsingissä 29. lokakuuta.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen johtaja Mika Salminen. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Suomessa on torstaina raportoitu 188 uutta koronatartuntaa. Tänä vuonna on raportoitu yhteensä noin 15 500 koronatartuntaa.

Luvut ovat pienempiä kuin monessa muussa maassa. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen johtaja Mika Salminen sanoo, että suomalaiset ovat noudattaneet koronaohjeita hyvin.

Salminen sanoo myös, että Suomella on koronavilkun maailmanennätys. Jo 2,5 miljoonaa suomalaista eli puolet suomalaisista on ladannut puhelimeen koronavilkun. Koronavilkku antaa hälytyksen, jos puhelimen käyttäjä on ollut lähellä ihmistä, jolla on koronatartunta.

Salminen kuitenkin varoittaa isoista perhejuhlista. Isoja perhejuhlia ei ole hyvä järjestää, koska koronavirus on usein levinnyt perhejuhlissa.

Ranskan puukotus

Kartta Ranskasta.
Puukotus tapahtui Nizzassa, Etelä-Ranskassa. Kuva: Harri Vähäkangas / Yle

Ranskassa on tapahtunut puukotus. Puukotuksessa kuoli 3 ihmistä.

Puukotus tapahtui kirkossa Nizzan kaupungissa. Mies hyökkäsi kirkkoon ja löi ihmisiä puukolla.

Hyökkääjä tappoi kirkossa naisen ja miehen. Lisäksi hän haavoitti 1 naista niin pahasti, että nainen kuoli vähän myöhemmin.

Nizzan pormestari sanoo, että puukotus oli todennäköisesti terrori-isku. Poliisi sai tekijän kiinni, ja hän on nyt sairaalassa.

Ranskan muslimineuvosto tuomitsee Nizzan iskun. Muslimineuvoston mielestä teko oli väärin.

Lähipäivien sää

Segelbåtar
Sää kylmenee perjantaina, mutta lämpenee taas sunnuntaina. Kuva: Yle/Mari Latva-Karjanmaa

Sää kylmenee.

Pohjoisessa on perjantaina aurinkoista ja lämpötila on pakkasella. Etelässä on pilvistä ja vettä voi sataa vähän.

Viikonloppuna etelätuuli voimistuu ja tuo lämmintä ja kosteaa ilmaa Suomeen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä