Torstai 29.7.2021

Ensimmäinen olympiamitali

Matti Mattsson jublar och håller upp händerna i vattnet för att fira brons i OS.
Uimari Matti Mattsson voitti olympiapronssia. Kuva: EPA-EFE/All Over Press

Suomi on voittanut ensimmäisen mitalin Tokion olympialaisissa.

Matti Mattsson oli 3. miesten 200 metrin rintauinnissa. Hän sai siis pronssimitalin. Samalla hän ui uuden Suomen ennätyksen.

Matssonin olympiapronssi on Suomen ensimmäinen uinnin olympiamitali 25 vuoteen.

Kalajoen metsäpalo

Kalajoen maastopaloalue ilmasta kuvattuna heinäkuussa 2021.
Kalajoen metsäpalosta nousee sankka savu. Kuva: Timo Nykyri / Yle

Pohjois-Pohjanmaalla Kalajoella sammutetaan isoa metsäpaloa.

Paloalue on yli 300 hehtaaria. Se on suurin metsäpalo Suomessa sitten 70-luvun.

Palon sammuttaminen on ollut vaikeaa, sillä tuulisessa säässä palo on levinnyt latvapaloina eli puun latvasta toiseen.

Pelastuslaitos sanoo, että lähialueen asukkaiden pitää varautua evakuointiin, jos palo vielä pääsee leviämään.

Sammutustyö jatkuu ainakin viikonlopun yli.

Koronavirus leviää

Kartta, johon on merkitty perustason ja kiihtymisvaiheen alueet. Perustasolla ovat Etelä-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Etelä-Savon, Itä-Savon, Keski-Pohjanmaan, Lapin, LänsiPohjan, Pohjois-Pohjanmaan ja Vaasan sairaanhoitopiirit sekä Ahvenanmaan maakunta.
Monilla alueilla koronaepidemia on taas kiihtymisvaiheessa. Kuva: THL

Koronatartuntojen määrä Suomessa kasvaa nopeasti. Tänään kirjattiin 765 uutta tartuntaa eli yli 100 enemmän kuin eilen.

Terveysviranomaiset kertovat, että tartuntoja on nyt etenkin nuorilla aikuisilla. Tartunnat leviävät ravintoloissa, juhlissa ja erilaisissa yleisötilaisuuksissa.

Tartuntaketjut ovat myös kasvaneet suuremmiksi ja jäljitys on vaikempaa kuin ennen.

Toni Wirtanen palkittiin

Toni Wirtanen
Toni Wirtanen. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Juha Vainio -palkinto annetaan tänä vuonna Toni Wirtaselle. Wirtanen on Apulanta-yhtyeen laulaja, kitaristi ja lauluntekijä.

Juha Vainio -palkinto on 6000 euroa. Palkinto annetaan ansioituneille kotimaisille lauluntekijöille ja sanoittajille.

Palkintoperusteissa kiitetään erityisesti Toni Wirtasen tekemää laulua Valot pimeyksien reunoilla.

Aurinko laski Nuorgamissa

Čuvges ijat nohket Sámis
Lapin kaunis yötön yö on tältä kesältä ohi. Kuva: Maiju Saijets / Yle

Yötön yö on päättynyt Lapissa tältä kesältä.

Suomen pohjoisimmassa kylässä Nuorgamissa yötön yö päättyi viime yönä. Runsas puoli tuntia puolenyön jälkeen aurinko laski hetkeksi horisontin alapuolelle. Sitä ennen aurinko laski Nuorgamissa edellisen kerran toukokuun puolivälissä.

Muualla Lapissa yötön yö päättyi jo aiemmin. Esimerkiksi Inarissa aurinko laski jo viime viikolla perjantaina.

Perjantain sää

perjantain sääkartta
Kuva: Yle

Huomenna koko maassa tulee sade- ja ukkoskuuroja. Keski- ja Pohjois-Lapissa on poutaisempaa.

Lämpötila on 11 ja 21 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä