Torstai 29.9.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kenen maahan tuloa Suomi rajoittaa?

Oikea vastaus:

Venäläisten turistien maahan tuloa.

2.Millä perusteilla venäläiset voivat yhä tulla Suomeen?

Oikea vastaus:

Työn ja opiskelun takia tai tapaamaan perhettä ja sukulaisia.

3.Miten paljon uudet rajoitukset vähentävät itärajan liikennettä?

Oikea vastaus:

Liikenne vähenee ehkä puoleen nykyisestä.

4.Mikä on Balticconnector?

Oikea vastaus:

Kaasuputki, joka tuo kaasua Baltian maista Suomeen.

5.Kuinka monta vuotoa on havaittu Nord Stream -kaasuputkissa tähän mennessä?

Oikea vastaus:

4.

6.Millainen on Suomen koronatilanne?

Oikea vastaus:

Koronatapausten määrä on kasvanut syksyn aikana.

7.Saavatko kaikki nyt uuden tehosterokotuksen koronaa vastaan?

Oikea vastaus:

Eivät. Rokotus annetaan vain yli 65-vuotiaille ja ihmisille, jotka kuuluvat riskiryhmiin.

8.Mitä WHO sanoo maskien käytöstä?

Oikea vastaus:

WHO suosittelee kasvomaskien käyttöä etenkin joukkoliikenteessä ja sisätiloissa, joissa on paljon ihmisiä.

9.Mitä Suomen Pankissa oikein tapahtuu?

Oikea vastaus:

Pankin päärakennuksessa Helsingin Kruununhaassa on avoimet ovet yleisölle.

10.Miksi vierailu Suomen Pankissa voi kiinnostaa myös taiteen ystävää?

Oikea vastaus:

Pankilla on iso kokoelma suomalaista taidetta. Esillä on noin 1200 taideteosta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä