Torstai 29.9.2022 (radio)

Venäläisten viisumit

Venäläiset autot odottavat pääsyä Suomeen Venäjän ja Suomen välisellä rajalla.
Venäläiset autot odottavat Suomeen pääsyä Vaalimaan raja-asemalla. Kuva: Sasu Mäkinen / Lehtikuva

Suomi rajoittaa venäläisten turistien tuloa Suomeen.

Huomisesta lähtien venäläiset turistit eivät enää pääse Suomeen, jos matkan ainoa tarkoitus on lomailu tai Suomen kautta muihin maihin matkustaminen.

Perhettä tai sukulaisia pääsee edelleen tapaamaan. Rajan yli voi myös päästä esimerkiksi työn tai opiskelun takia.

Uusien rajoitusten jälkeen itärajan liikenne vähenee ehkä puoleen nykyisestä.

Hallitus perustelee rajoitusten tiukentamista kansainvälisten suhteiden vaarantumisella.

Balticconnector

Grafiikka näyttää kartalla Nord Stream 1- ja 2- sekä Balticconnector-kaasuputkien reitit.
Balticconnector putki tuo Baltian maista kaasua Suomeen. Kuva: Samuli Huttunen / Yle

Valtiovarainministeri Annika Saarikko sanoo, että Balticconnector -kaasuputken turvallisuustoimia on vahvistettu. Baltic Connector -putken kautta tulee kaasua Baltian maista Suomeen.

Turvallisuustoimia on vahvistettu Nord Stream -kaasuputkivuotojen takia. Nord Stream -kaasuputkissa on havaittu yhteensä 4 vuotoa. On arveltu, että Venäjä on aiheuttanut vuodot tahallaan.

Koronatartunnat

Kasvomaskiin pukeutunut nuori bussipysäkillä.
WHO suositelee taas kasvomaskien käyttöä etenkin joukkoliikenteessä. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Koronatapausten määrä on kääntynyt kasvuun syksyn aikana.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sanoo, että talvea kohti tartuntojen määrä todennäköisesti kasvaa edelleen.

Tartuntojen määrän kasvu näkyy myös terveydenhoidossa. Sairaaloissa on nyt koronataudin takia 340 potilasta.

Tehosterokotuksia annetaan yli 65-vuotiaille ja ihmisille, jotka kuuluvat riskiryhmiin. Perusterveet eivät tarvitse lisärokotuksia.

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee Euroopan alueella kasvomaskien käyttöä etenkin joukkoliikenteessä ja sisätiloissa, joissa on paljon ihmisiä.

Suomen Pankissa avoimet ovet

Snellmannin patsas Suomen pankin edessä.
Suomen Pankin edessä on J.V.Snellmanin patsas. Kuva: Matti Myller / Yle

Suomen Pankki avaa ovet yleisölle. Suomen Pankin päärakennus Helsingin Kruununhaassa on avoinna yleisölle tästä päivästä lauantaihin asti.

Suomen Pankin juhla- ja edustustiloissa on esillä suomalaista taidetta. Esillä on noin 1 200 taideteosta. Lisäksi tarjolla on tietoa rahasta ja kyberturvallisuudesta.

Edellisen kerran Suomen Pankki avasi ovet yleisölle toukokuussa 2018.

Perjantain sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Perjantaina maan etelä- ja keskiosassa sataa paikoin vettä. Pohjoisessa sataa räntää.

Lämpötila on pohjoisessa alle 5 astetta ja muualla Suomessa 5 ja 10 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä