yle.fi-etusivu

Torstai 30.11.2017 (radio)

 

Rasistinen järjestö kiellettiin

Pohjoismaiden vastarintaliikkeen mielenosoitus Tampereen Laukontorilla
Pohjoismaisen Vastarintaliikkeen mielenosoitus. Kuva: Terri Niemi /Yle

Oikeus on määrännyt, että uusnatsien järjestö pitää lopettaa. Järjestön nimi on Pohjoismainen Vastarintaliike.

Järjestö on rasistinen ja väkivaltainen. Siksi se oikeuden mielestä ei noudata lakia ja hyviä tapoja.

Vuosi sitten yksi järjestön jäsen tuomittiin vankilaan. Hän potkaisi miestä Helsingin asema-aukiolla niin pahasti, että mies kuoli.

Oikeus päätti nyt, että koko Pohjoismainen Vastarintaliike on laiton. Järjestö on itse eri mieltä. Se aikoo valittaa oikeuden päätöksestä.

Niinistö on suosittu

Sauli Niinistö ja Jenni Haukio
Sauli Niinistöja Jenni Haukio. Kuva: Pelle T. Nilsson / AOP

Suurin osa suomalaisista haluaa, että Sauli Niinistö jatkaa presidenttinä.

Ylen kyselyssä 80 prosenttia vastaajista sanoo, että he aikovat äänestää Niinistöä presidentinvaaleissa.

Muut presidenttiehdokkaat saavat vain vähän kannatusta.

Presidentinvaalit järjestetään tammikuussa.

Paperittomien terveyspalveluja parannetaan

Verensokeria mitataan vastaanotolla.
Helsinki on päättänyt antaa peperittomille parempaa terveydenhoitoa kuin ennen. Kuva: Jaani Lampinen / Yle

Helsingin kaupunki on päättänyt parantaa paperittomien terveyspalveluja.

Joskus turvapaikanhakija jää Suomeen, vaikka hän ei saa oleskelulupaa. Silloin hän on paperiton.

Helsingin kaupunki on nyt päättänyt, että paperittomat saavat samanlaiset terveyspalvelut kuin turvapaikanhakijat. Se tarkoittaa, että myös paperiton ihminen saa hoitoa esimerkiksi diabetekseen tai muuhun sairauteen.

Tähän asti paperiton on saanut hoitoa vain kiireellisessä hädässä.

Ajokeli on huono

Liikennettä räntäsateessa
Ajokeli voi perjantaina olla tosi huono. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Perjantaina kaikissa autoissa pitää jo olla talvirenkaat. Talvirengaspakko alkaa 1. päivä joulukuuta.

Talvirenkaita tarvitaan nyt myös sään takia. Perjantaina lunta sataa eri puolilla Suomea. Lunta voi sataa jopa 10 senttimetriä.

Lumisateen takia ajokeli on huono. Autoilijan pitää olla varovainen liikenteessä.

Ateenan Suomi-koulu lähettää terveisiä

Ateenan Suomi-koulun oppilaita.
Ateenan Suomi-koulun oppilaita. Kuva: Yle

Eri puolilla maailmaa asuu suuri joukko suomalaisia lapsia ja nuoria, jotka opiskelevat suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria Suomi-kouluissa.

Kun itsenäinen Suomi nyt täyttää 100 vuotta, Suomi-koulut lähettävät videolla terveisiä Suomeen.

Uusimmat terveiset tulevat Ateenan Suomi-koulusta, Kreikasta.

Ateenan Suomi-koulun terveiset voi käydä katsomassa selkouutisten internet-sivuilla osoitteessa yle.fi/selkouutiset, osassa Suomi 100.

Video on myös selkouutisten Facebook-sivulla.

Ateenan Suomi-koulun terveiset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Kaatosade kadulla.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Paljon onnea suomi -kortti

Suomi 100: Suomi-koulujen opettajat

Maila Eichhorn

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä