Torstai 30.1.2020 (radio)
Koronavirus leviää

Koronavirus leviää maailmalla. Virusta on jo monissa maissa.
Myös Suomesta löytyi keskiviikkona potilas, jolla on koronavirus. Potilas on kiinalainen turisti.
Hän on sairaalassa Rovaniemellä, Lapissa. Sairaala on torstaina etsinyt ihmisiä, joihin virus on voinut tarttua.
Koronavirus aiheuttaa samanlaisia oireita kuin influenssa. Oireita ovat esimerkiksi kuume ja yskä.
Koronavirus voi olla vaarallinen esimerkiksi vanhuksille. Virus on vaarallinen myös ihmisille, joilla on jokin sairaus.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sanoo, että suomalaisten ei kuitenkaan tarvitse huolestua. Suomi on valmistautunut sairaustapauksiin.
Laitoksen ylilääkäri Taneli Puumalainen sanoo, että ihmiset voivat estää koronavirusta samalla tavalla kuin flunssaa. Ihmisten pitää esimerkiksi pestä kädet tarpeeksi usein.
Koronavirus alkoi Kiinasta Wuhanin kaupungista joulukuussa. Nyt Kiinassa on jo tuhansia ihmisiä, joihin koronavirus on tarttunut. Melkein 200 kiinalaista on kuollut koronavirukseen.
Kiinan-paketit turvallisia
Ihmiset voivat edelleen tilata tavaroita Kiinasta. Näin sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitos.
Koronavirus ei elä kauan tavaroiden pinnalla. Matka Kiinasta Suomeen on pitkä, ja virus ehtii kuolla matkan aikana.
Myös kiinalaisia elintarvikkeita voi ottaa vastaan, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos sanoo. Ruoka pitää kuitenkin kuumentaa hyvin, jos se on tehty eläimestä.
Finnair peruu lentoja
Koronavirus vaikuttaa myös matkustamiseen. Esimerkiksi monet lentoyhtiöt vähentävät lentoja Kiinaan.
Suomalainen lentoyhtiö Finnair on perunut kaikki lennot Nanjingiin ja Pekingin Daxingin lentoasemalle helmikuussa ja maaliskuussa.
Muut Finnairin lennot Kiinaan jatkuvat. Asiakkaat eivät ole kuitenkaan voineet varata helmikuun tai maaliskuun lentoja Kiinaan.
Myös pohjoismainen lentoyhtiö SAS peruu lentoja koronaviruksen takia. SAS peruu kaikki Kiinan-lennot 9. helmikuuta asti.
Jörn Donner kuoli
Jörn Donner on kuollut. Donner oli 86-vuotias. Hänellä oli keuhkosairaus.
Donner oli kirjailija, elokuvaohjaaja ja poliitikko. Hän oli suomalainen kulttuuripersoona. Voidaan sanoa, että kaikki suomalaiset tietävät, kuka on Jörn Donner.