Torstai 30.4.2020 (radio)

Korona leviää liian hitaasti Suomessa

Koronaviruksen takia suljettu ravintola kauppakeskus Isossa Omenassa.
Ravintolat ovat olleet kiinni monta viikkoa. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Terveysviranomaiset sanovat, että koronavirus leviää Suomessa liian hitaasti.

Jos virus leviää näin hitaasti, voi käydä niin, että syksyllä tulee yhtäkkiä todella paljon tartuntoja.

Se ei ole hyvä asia, sanovat terveysviranomaiset.

Suomessa on nyt virallisesti lähes 5 000 koronavirustartuntaa. Koronavirukseen on Suomessa kuollut 211 ihmistä.

Peruskoulut avataan

tyhjä luokka
Peruskoululaiset palaavat kouluun 14.5. Kuva: Marja Väänänen / Yle

Peruskoulut avataan 14. toukokuuta.

Etäopetus loppuu ja koululaiset menevät taas kouluun.

Koulujen pitää huolehtia oppilaiden ja opettajien turvallisuudesta.

Koulujen pitää jakaa oppilaat pieniin ryhmiin. Voi olla esimerkiksi niin, että pienet lapset ovat koulussa aamupäivällä ja isot lapset iltapäivällä.

Kevätjuhlia ei järjestetä.

Lukiot, ammattioppilaitokset ja korkeakoulut jatkavat etäopetusta.

Firma alkaa tehdä maskeja

hengityssuojain
Oululainen firma alkaa tehdä tällaisia hengityssuojaimia. Kuva: Timo Nykyri / Yle

Oululainen firma alkaa tehdä hengityssuojaimia ja maskeja.

Niistä on Suomessa kova pula. Sairaalat tarvitsevat paljon suojavarusteita koronapotilaiden takia.

Firma tekee isoille sairaaloille yhteensä noin 6 miljoonaa suojainta ja maskia.

Mansikanpoimijoita tarvitaan

mansikan poimintaa tilalla
Nopea kerääjä kerää 10 kiloa mansikoita tunnissa. Kuva: Kimmo Mäntylä / Lehtikuva

Mansikanviljelijät ovat huolissaan siitä, kuka kerää mansikat kesällä.

Monet marjatilat palkkaavat työntekijöitä ulkomailta, esimerkiksi Ukrainasta. Ukrainalaiset eivät nyt koronan takia pääse Suomeen töihin.

Mansikanviljelijät eivät mielellään palkkaa suomalaisia.

Mansikanviljelijät sanovat, että suomalaiset ovat hitaampia kerääjiä kuin ulkomaalaiset.

Viljelijät sanovat, että suomalaisia pitää palkata enemmän.

Marjatiloilla tarvitaan monta tuhatta työntekijää kesän aikana.

Vappua juhlitaan virtuaalisesti

JVG, virtuaalinen vappu
Virtuaalikeikalla näyttää siltä kuin JVG olisi esiintymässä Helsingin Senaatintorilla. Kuva: Jussi Mankkinen / Yle

Tänään juhlitaan vappuaattoa.

Koronarajoitusten takia ihmiset eivät voi kokoontua yhteen.

Erilaisia vappujuhlia järjestetään virtuaalisesti eli verkossa.

Suosikkiyhtye JVG esiintyy virtuaalisesti.

Näyttää kuin yhtye olisi Helsingin Senaatintorilla, missä yleensä juhlitaan vappua.

Keikkaa voit katsoa verkkosivulla helsinkikanava.fi.


Vappupäivänä on viileää

Vappuruokaa piknikpöydällä
Huomenna vappupiknik pitää ehkä syödä sisällä. Ulkona on viileä sää. Kuva: Mari Kahila / Yle

Huomenna vappupäivänä Länsi-Suomessa sataa vettä ja Lapissa tulee paikoin lumikuuroja.

Muualla on poutaista.

Etelä-Suomessa on noin 10 astetta lämmintä ja Pohjois-Suomessa noin 5 astetta.






Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä