Torstai 30.6.2022

TV:n selkouutisilla on kesätauko 6.6.–12.8.
Lue ja kuuntele radiolähetys tästä.

Naton kokous

Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg puristaa kädellä presidentti Sauli Niinistön olkaa.
Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg ja Suomen presidentti Sauli Niinistö. Kuva: Lehtikuva

Puolustusliitto Naton kokous on loppunut. Kokous oli Madridissa, Espanjassa.

Kokouksessa Nato kutsui Suomen ja Ruotsin Naton jäseniksi. Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg kertoi Madridissa, että Suomen ja Ruotsin liittymisasiakirjat allekirjoitetaan tiistaina.

Sen jälkeen kaikkien Nato-maiden parlamenttien pitää vielä hyväksyä liittymisasiakirjat. Sitten Suomi ja Ruotsi ovat Naton jäseniä. Siihen voi mennä vielä monta kuukautta.

Turkin sopimus

Magdalena Andersson ja Recep Tayyip Erdoğan kättelevät.
Ruotsin pääministeri Magdalena Andersson ja Turkin presidentti Recep Tayyip Erdoğan. Kuva: Henrik Montgomery / EPA

Ruotsissa keskustellaan sopimuksesta, jonka Ruotsi ja Suomi solmivat Turkin kanssa. Turkki ei hyväksynyt Naton jäsenyysneuvotteluja Ruotsin ja Suomen kanssa ennen sopimusta.

Sopimuksessa Ruotsi ja Suomi lupaavat taistella terrorismia vastaan. Turkki haluaa yhteistyötä kurdijärjestö PKK:ta vastaan. PKK on myös Euroopan unionin mielestä terroristijärjestö.

Nyt kurdit Ruotsissa ovat huolestuneet siitä, mitä sopimus käytännössä tarkoittaa. Ruotsissa asuu noin 100 000 kurdia.

Ruotsin pääministeri Magdalena Andersson sanoo, että kenenkään ei tarvitse huolestua, jos ei ole oikeasti terroristi.

Savonlinnan oopperajuhlat

Olavinlinna
Oopperat esitetään Olavinlinnassa. Kuva: Jarkko Riikonen / Yle

Savonlinnan oopperajuhlat alkaa perjantaina. Savonlinnan oopperajuhlat on Suomen suurin oopperafestivaali.

Oopperaesitykset nähdään monta sataa vuotta vanhassa Olavinlinnassa. Tänä vuonna nähdään esimerkiksi klassikko-oopperat Aida, Carmen ja Tosca.

Savonlinnan oopperajuhlia ei järjestetty 2 edellisenä kesänä koronan takia. Tavallisesti oopperajuhlat järjestetään joka vuosi.

Savonlinnan oopperajuhlat kestää kuukauden ajan. Oopperajuhlilla käy noin 70 000 ihmistä joka vuosi.

Festivaalien vieraat

yleiskuva
Festivaaleilla eli festareilla voi tulla kuuma. Kuva: Esa Syväkuru / Yle

Suomessa järjestetään kesällä paljon festivaaleja.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkija Timo Lang sanoo, että festivaaleilla ihmisten pitää ottaa huomioon sää.

Lang sanoo, että hellesäässä festivaalivieraiden pitää juoda ja syödä tarpeeksi. Vaaleat pitkähihaiset vaatteet suojaavat auringolta. Myös lakki ja aurinkolasit on hyvä ottaa mukaan, Lang sanoo.

Sää

sääkartta

Lämmin sää jatkuu perjantaina. Lämpötila on yli 30 astetta suuressa osassa maata. Lapissa saadaan ukkossateita.

Lauantaista tulee ehkä viikon kuumin päivä. Lämpötila on jopa 32 tai 33 astetta. Lauantaina ukkossateita tulee Lapin lisäksi länsirannikolla.

Sunnuntaina Suomeen tulee sateita ja sää vähän viilenee.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä