Torstai 30.6.2022
Naton kokous
Puolustusliitto Naton kokous on loppunut. Kokous oli Madridissa, Espanjassa.
Kokouksessa Nato kutsui Suomen ja Ruotsin Naton jäseniksi. Naton pääsihteeri Jens Stoltenberg kertoi Madridissa, että Suomen ja Ruotsin liittymisasiakirjat allekirjoitetaan tiistaina.
Sen jälkeen kaikkien Nato-maiden parlamenttien pitää vielä hyväksyä liittymisasiakirjat. Sitten Suomi ja Ruotsi ovat Naton jäseniä. Siihen voi mennä vielä monta kuukautta.
Turkin sopimus
Ruotsissa keskustellaan sopimuksesta, jonka Ruotsi ja Suomi solmivat Turkin kanssa. Turkki ei hyväksynyt Naton jäsenyysneuvotteluja Ruotsin ja Suomen kanssa ennen sopimusta.
Sopimuksessa Ruotsi ja Suomi lupaavat taistella terrorismia vastaan. Turkki haluaa yhteistyötä kurdijärjestö PKK:ta vastaan. PKK on myös Euroopan unionin mielestä terroristijärjestö.
Nyt kurdit Ruotsissa ovat huolestuneet siitä, mitä sopimus käytännössä tarkoittaa. Ruotsissa asuu noin 100 000 kurdia.
Ruotsin pääministeri Magdalena Andersson sanoo, että kenenkään ei tarvitse huolestua, jos ei ole oikeasti terroristi.
Savonlinnan oopperajuhlat
Savonlinnan oopperajuhlat alkaa perjantaina. Savonlinnan oopperajuhlat on Suomen suurin oopperafestivaali.
Oopperaesitykset nähdään monta sataa vuotta vanhassa Olavinlinnassa. Tänä vuonna nähdään esimerkiksi klassikko-oopperat Aida, Carmen ja Tosca.
Savonlinnan oopperajuhlia ei järjestetty 2 edellisenä kesänä koronan takia. Tavallisesti oopperajuhlat järjestetään joka vuosi.
Savonlinnan oopperajuhlat kestää kuukauden ajan. Oopperajuhlilla käy noin 70 000 ihmistä joka vuosi.
Festivaalien vieraat
Suomessa järjestetään kesällä paljon festivaaleja.
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkija Timo Lang sanoo, että festivaaleilla ihmisten pitää ottaa huomioon sää.
Lang sanoo, että hellesäässä festivaalivieraiden pitää juoda ja syödä tarpeeksi. Vaaleat pitkähihaiset vaatteet suojaavat auringolta. Myös lakki ja aurinkolasit on hyvä ottaa mukaan, Lang sanoo.
Sää

Lämmin sää jatkuu perjantaina. Lämpötila on yli 30 astetta suuressa osassa maata. Lapissa saadaan ukkossateita.
Lauantaista tulee ehkä viikon kuumin päivä. Lämpötila on jopa 32 tai 33 astetta. Lauantaina ukkossateita tulee Lapin lisäksi länsirannikolla.
Sunnuntaina Suomeen tulee sateita ja sää vähän viilenee.