Torstai 30.7.2020 (radio)


TV:n selkouutisilla on kesätauko ja ne jatkuvat 17.8.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Annika Saarikko haluaa keskustan puheenjohtajaksi

Annika Saarikko
Annika Saarikko. Kuva: Antti Lähteenmäki / Yle

Annika Saarikko pyrkii keskustan puheenjohtajaksi.

Annika Saarikko on ollut noin vuoden perhevapaalla. Hän jatkaa työtä tiede- ja kulttuuriministerinä ensi viikolla.

Tällä hetkellä keskustan puheenjohtaja on Katri Kulmuni. Hän haluaa jatkaa puheenjohtajana. Ylen heinäkuussa tekemä kysely kertoo, että Saarikko on suositumpi ehdokas keskustan puheenjohtajaksi kuin Kulmuni.

Keskusta valitsee puolueen puheenjohtajan Oulussa syyskuussa.

Mika Lintilä ei pyri keskustan johtoon

Elinkeinoministeri Mika Lintilä.
Elinkeinoministeri Mika Lintilä. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Elinkeinoministeri Mika Lintilä ei halua keskustan puheenjohtajaksi. Lintilä kertoo STT:lle, että hän ei lähde mukaan keskustan puheenjohtajakisaan.

Lintilä toivoo, että puheenjohtajakisaan ilmoittautuu myöhemmin lisää ehdokkaita.

Koronatartuntojen määrä Suomessa on pysynyt ennallaan

Nainen viittoo bussia pysähtymään Helsingissä.
Koronatartuntojen määrä on Suomessa pysynyt ennallaan. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Uusia koronavirustartuntoja todettiin Suomessa viime viikolla yhteensä 51. Sosiaali- ja terveysministeriö kertoo, että tartuntoja oli sama määrä kuin kesäkuun lopussa.

Suurin osa uusista tartunnoista oli Helsingin ja Uudenmaan sekä Varsinais-Suomen sairaanhoitopiireissä.

14 sairaanhoitopiirin alueella ei todettu yhtään tartuntaa. Sairaanhoitopiirejä on 21.

Suomessa on todettu yhteensä yli 7 400 koronavirustartuntaa ja 329 koronavirukseen liittyvää kuolemaa.

Suomessa kävi kesäkuussa vain vähän turisteja

Kuvassa on Helsingin Senaatintorin jättiterassi heinäkuussa 2020.
Suomalaiset lähtivät kesäkuussa liikkeelle, mutta turisteja ei maassamme juuri nähty. Kuva: Silja Viitala / Yle

Suomessa kävi vain vähän ulkomaalaisia turisteja kesäkuussa. Ulkomaalaisia turisteja oli Suomessa 93 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden kesäkuussa. Syynä on koronavirus.

Turisteja oli Suomessa kesäkuussa lähes yhtä vähän kuin huhtikuussa ja toukokuussa.

Suomalaiset matkailivat kotimaassa jo vähän enemmän kuin keväällä. Viime vuoden kesäkuuhun verrattuna suomalaisten matkailijoiden määrä kuitenkin laski lähes 40 prosenttia.

Nasan Mars-luotain lähti matkaan

Kuusipyöräinen vaunu, jossa on kameroita ja muita tutkimuslaitteitta. Maasto ja taivas ovat punaisen pölyn värjäämiä
Tällaiselta taiteilija arvelee Perseverance-mönkijän Marsin rautaoksidin punaamalla pinnalle, pölyisen taivaan alla. NASA/JPL-Caltech Kuva: NASA/JPL-Caltech

USA:n avaruushallinto Nasa on laukaissut Mars-luotaimen. Luotain lähti Floridasta matkalle kohti Mars-planeettaa.

Luotaimen kyydissä on tutkimusasema, joka etsii vastausta esimerkiksi siihen, onko Marsissa joskus ollut elämää.

Luotaimen kyydissä on myös suomalaisia laitteita.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä