Torstai 3.10.2019 (radio)

Ylen kannatuskysely

Lokakuun puoluekannatus -grafiikka
Puolueiden kannatus kyselyssä, jonka Taloustutkimus teki Ylelle. Kuva: Joonas Haverinen / Yle

Hallituspuolue SDP:n kannatus on pienentynyt. Ylen kyselyssä SDP:tä kannattaa alle 16 prosenttia vastaajista. Suosituin puolue on Perussuomalaiset. Perussuomalaisia kannattaa noin 21 prosenttia vastaajista. Toiseksi suosituin puolue on Kokoomus.

Kokoomus ja perussuomalaiset ovat oppositiopuolueita, eli ne eivät ole hallituksessa. Hallituspuolueista keskustan kannatus on noussut vähän.

Kaikkien puolueiden kannatukset voi katsoa Ylen nettisivulta yle.fi

Suruliputus kouluhyökkäyksen takia

Kuopio koulusurma kaupungintalo suruliputus
Suruliputuksessa lippu on puolisalossa. Kuva: Nella Nuora / Yle

Suomessa järjestettiin tänään suruliputus. Suruliputus järjestettiin Kuopion kouluhyökkäyksen uhreille. Liput olivat torstaina puolisalossa monissa taloissa.

Nuori mies puukotti tiistaina ihmisiä Kuopiossa Savon ammattiopistossa. 10 ihmistä loukkaantui ja yksi ihminen kuoli. Poliisi sai hyökkääjän kiinni.

Pääministeri Antti Rinne vierailee huomenna Kuopiossa kouluhyökkäyksen takia. Rinne tapaa Kuopiossa Savon ammattiopiston opettajia ja oppilaita ja ihmisiä, jotka auttoivat uhreja.


Euroalueen talous kasvaa hitaasti

Euroalueen talous
Euroalueen talouskasvu on hidastunut. Kuva: YLE24

Suomen Pankki on tehnyt arvion, miten euroalueen talouskasvu jatkuu. Suomen pankki arvoi, että talouskasvu ei kiihdy paljon lähivuosina. Euroalueen talouskasvu on hidastunut vähän.

USA:n ja Kiinan kauppasota ja Britannian EU-ero voivat hidastaa talouskasvua lisää. Talouskasvu on heikentynyt eniten teollisuusvaltaisissa maissa kuten Saksassa.

Maakaasuun tulee kilpailua

Turun sataman lähellä oleva Gasumin kaasutankkausasema.
Maakaasua käytetään esimerkiksi autojen polttoaineena. Kuva: Jussi Kallioinen / Yle

Suomeen tulee uusi maakaasufirma. Virolainen maakaasufirma Elenger aloittaa Suomessa ensi vuoden alussa. Silloin maakaasuputket avautuvat Suomessa kilpailulle ja Suomeen saa tulla uusia kaasufirmoja.

Uuden maakaasufirman tulo on iso asia, koska Suomessa on ollut vain yksi maakaasufirma Gasum. Kun Suomeen tulee toinen maakaasufirma, syntyy firmojen välille kilpailua ja hinnat voivat laskea.

Maakaasua käytetään polttoaineena esimerkiksi tehtaissa, lämpövoimaloissa, autoissa ja laivoissa.

Sää on tuulista ja viileää

Barn i regnkläder springer genom en höstlig park
Syksyllä sää viilenee. Kuva: Mostphotos

Sää viilenee. Perjantaina idässä sataa vettä, räntää tai lunta. Muualla sataa vain vähän. Sää on perjantaina pilvinen, tuulinen ja viileä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä