Torstai 3.11.2016 (radio)

Väärät lääkkeet

Renkomäen apteekki Lahdessa.
Lahden Renkomäen apteekissa on myynyt ehkä vääriä lääkkeitä. Kuva: Yle / Mika Halme

Lahdessa apteekki on ehkä myynyt vääriä lääkkeitä. Vääriä lääkkeitä on myyty ehkä Renkomäen apteekissa.

Viranomaiset sanovat, että kenenkään terveys ei ole ollut vaarassa väärien lääkkeiden takia. Viranomaiset kuitenkin pyytävät, että poliisi tutkii asian.

Renkomäen apteekki on jo aikaisemmin saanut varoituksen. Nyt sen lupa aiotaan perua, eli apteekki ei ehkä saa enää jatkaa toimintaa.

Paras asuinpaikka

Näkymä Vesijärvelle.
Monet suomalaiset haluavat asua tällaisessa ympäristössä. Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Monet suomalaiset haluavat asua maalla. Uudessa kyselyssä 30 prosenttia vastaajista sanoo, että paras asuinpaikka löytyy maalta.

Myös monet Helsingin, Espoon ja Vantaan asukkaista haaveilevat asumisesta maalla.

Suuren kaupungin keskustassa haluaa asua vain noin 10 prosenttia suomalaisista.

Professori Mari Vaattovaara sanoo, että monet suomalaiset haluavat rauhallista ja turvallista ympäristöä. He ajattelevat, että sellainen löytyy maalta.

Suomalaisille on tärkeää myös se, että luonto on lähellä kotia.

Puolueiden kannatus

Puoluekannatus -grafiikka.
SDP on nyt suosituin puolue. Keskusta ja kokoomus tulevat sen jälkeen. Kuva: Yle uutisgrafiikka

Uusi kysely kertoo, että SDP eli sosiaalidemokraatit on nyt Suomen suosituin puolue. Kyselyssä yli 21 prosenttia vastaajista kannatti SDP:tä. SDP on oppositiopuolue, eli se ei ole hallituksessa.

Myös hallituspuolueiden kannatuksessa on muutoksia. Keskustan kannatus putosi kyselyssä alle 20 prosentin. Kokoomuksen kannatus nousi melkein 19 prosenttiin.

Puolueiden kannatusluvut kiinnostavat nyt suomalaisia, koska ensi keväänä Suomessa on kuntavaalit.

Leikkauspotilaiden tupakointi

Katetriläppätoimenpide eli TAVI-leikkaus Tyksissä lokakuussa 2016
Potilas paranee leikkauksesta paremmin, jos hän ei tupakoi. Kuva: Jussi Kallioinen / Yle

Seinäjoen keskussairaalassa on saatu hyviä tuloksia, kun potilaita on pyydetty lopettamaan tupakointi ennen leikkausta.

Jos potilas pystyy lopettamaan tupakoinnin noin 2 kuukautta ennen leikkausta, leikkaus sujuu paremmin ja potilas paranee nopeammin.

Lääkäri Hannu Puolijoki on nyt matkustanut Seinäjoelta Etelä-Afrikkaan. Hän kertoo Seinäjoen projektista isossa kokouksessa sadoille lääkäreille.

Lapin joululennot

Avvila girdigieddi giđđat 2016.
Ivalon lentokentälle tulee tänä jouluna paljon enemmän turisteja kuin viime jouluna. Kuva: Pirita Näkkäläjärvi / Yle

Pohjois-Suomen Lappiin tulee joulukuussa paljon turisteja. Lapin lentokentillä on silloin paljon liikennettä.

Lapin lentokentille tulee joulukuussa noin 450 tilauslentoa eli charterlentoa. Esimerkiksi Ivalon lentokentälle tulee yli 90 tilauslentoa.

Lapiin odotetaan paljon turisteja myös joulun jälkeen, kun Keski-Euroopasta alkaa uusia säännöllisiä reittilentoja Lappiin.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Videoita kuntavaaleista

Henkilö tiputtaa äänestyslipukkeen vaaliuurnaan.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä