Torstai 31.1.2019 (radio)

Hallituspuolueet eri mieltä

Hoitaja pitää vanhusta kädestä
Hoivakodeilla on suositus, että hoitajia pitää olla tietty määrä. Suositusta ei ole pakko noudattaa. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Suomessa on viime päivinä puhuttu paljon vanhusten huonosta hoitamisesta. Vanhuksia on hoidettu huonosti hoivakodeissa, koska hoitajia on liian vähän.

Suomen hallituspuolueet ovat eri mieltä siitä, miten vanhustenhoitoa yritetään parantaa. Keskusta ja Siniset sanovat, että pitää tehdä laki, joka määrää kuinka paljon hoitajia pitää olla. Kokoomuksen mielestä lakia ei tarvita.

Nyt hoivakodeilla on vain suositus siitä, että hoitajia pitää olla tietty määrä.

Huijarit joutuvat vankilaan

Poliisin varoitustarra.
Poliisi muistuttaa, että pankkitunnuksia ei tarvitse kertoa kenellekään. Kuva: Petri Lassheikki / Yle

4 miestä joutuu vankilaan, koska he esiintyivät poliiseina.

Miehet etsivät numerotiedustelusta puhelinnumeroita ihmisille, joiden etunimi kuulosti vanhalta. Sitten he soittivat ihmisille ja sanoivat, että poliisi soittaa. Miehet saivat vanhoilta ihmisiltä pankkitunnukset ja tunnusluvut. He veivät rahaa vanhusten pankkitileiltä.

Miehet saivat rahaa yli 800 000 euroa.

Poliisi muistuttaa, että oikea poliisi ei koskaan soita ja kysy pankkitunnuksia.

Lasten ja nuorten pitää liikkua enemmän

FC Kuusysin P9-joukkueen harjoitukset Lahdessa.
Pienet lapset liikkuvat paljon. Teini-ikäiset eivät enää liiku niin paljon. Kuva: Lauri Rautavuori / Yle

Lapset ja nuoret liikkuvat liian vähän, selviää tutkimuksesta.

Tutkimuksessa 3000 lapsella oli mittari, joka mittasi, kuinka paljon he liikkuvat. Vain kolmasosa lapsista ja nuorista liikkui reippaasti vähintään tunnin joka päivä.

Tutkimuksen tuloksista selvisi myös, että liikunta ei enää ole lapsille ja nuorille niin tärkeää. Asiantuntijat sanovat, että se on huolestuttavaa.

Lasten ja nuorten pitää liikkua joka päivä reippaasti ainakin yksi tunti.

Suomalaiset pelaavat kännykällä

Mies ja nainen räpläävät kännyköitä.
Kaikenikäiset suomalaiset pelaavat kännykällä. Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Suomalaiset pelaavat melko paljon digitaalisia pelejä, esimerkiksi kännykällä.

40 prosenttia suomalaisista pelaa ainakin joskus.

Teini-ikäiset pojat pelaavat kaikkein eniten. Aikuisista miehistä puolet pelaa pelejä ja naisista kolmasosa.

Sää kylmenee

Talviaamu talvi pakkanen aurinko kuura sää
Lunta sataa vielä lisää Etelä- ja Länsi-Suomeen. Kuva: Jani Aarnio / Yle

Sää kylmenee taas. Huomenna perjantaina Etelä- ja Länsi-Suomessa sataa lunta.

Pakkasta on koko maassa. Etelä-Suomessa pakkasta on noin 10 astetta ja Pohjois-Suomessa yli 20 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä