Torstai 31.12.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Missä uusi vuosi alkoi ensimmäisenä?

Oikea vastaus:

Samoan ja Kiribatin saarivaltioissa.

2.Miten vuoden vaihtumista juhlitaan tällä kertaa?

Oikea vastaus:

Kotisohvilla television ja tietokoneen välityksellä, sillä isot konsertit ja yleisötapahtumat on peruttu.

3.Millä lailla Helsinki juhlistaa vuoden vaihtumista?

Oikea vastaus:

Olympiastadionin torniin syttyy valotaideteos. Siinä vihreät lasersäteet morsettavat taivaalle vuosilukuja 2020 ja 2021.

4.Millä tavalla tämä on merkittävä päivä Britannialle ja EU:lle?

Oikea vastaus:

Britannia on tänään viimeistä päivää EU:n jäsen.

5.Mitä mieltä britit ovat EU-erosta?

Oikea vastaus:

Enemmistö on sitä mieltä, että Britannian EU-ero on virhe.

6.Voiko Britannia sitten liittyä takaisin EU-jäseneksi?

Oikea vastaus:

Se on mahdollista, mutta juuri nyt enemmistö briteistä on sitä mieltä, että Britannian ei pidä liittyä EU:hun uudestaan.

7.Miksi Norjan maanvyöryn pelastustyö on niin vaikeaa?

Oikea vastaus:

Savinen maa on epävakaa ja uudet maanvyöryt ovat mahdollisia.

8.Ketkä ovat tarjonneet Norjalle apua pelastustöissä?

Oikea vastaus:

Ruotsi ja Tanska. Myös Suomi on sanonut, että on valmis auttamaan.

9.Ovatko Suomen liikennekuolemat vähentyneet tänä vuonna viime vuodesta?

Oikea vastaus:

Eivät. Niiden määrä on pysynyt samana.

10.Entä mitä on tapahtunut loukkaantuneiden määrälle?

Oikea vastaus:

Loukkaantuneita on noin 500 eli noin 10 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä