Torstai 31.12.2020 (radio)

Vuosi vaihtuu

Sydneyn Harbour Bridge.
Keskiyön ilotulitus Sydneyn satamassa Australiassa. Kuva: EPA-EFE/DEAN LEWINS

Uutta vuotta otetaan vastaan eri puolilla maailmaa.

Vuosi 2021 alkoi ensimmäisenä Samoan ja Kiribatin saarivaltioissa Tyynellä valtamerellä. Viimeisenä vuosi vaihtuu Howland ja Baker-nimisillä autiosaarilla, jotka kuuluvat USA:lle.

Vuoden vaihtumista juhlitaan tänä vuonna kotisohvilla television ja tietokoneen välityksellä. Koronan ja koronarajoitusten takia isot konsertit ja yleisötapahtumat on peruttu tai ne pidetään ilman yleisöä.

Myös Suomessa kaupungit ovat peruneet uudenvuoden juhlat ja ilotulitukset.

Helsingissä Olympiastadionin torniin syttyy kuitenkin aattoiltana valotaideteos. Taideteoksen vihreät lasersäteet morsettavat aamuun asti taivaalle vuosilukuja 2020 ja 2021.

Brexit

Union Jack -sateenvarjo ja Bin Ben Lontoossa vuonna 2016.
Britannian EU-ero tulee voimaan, kun vuosi vaihtuu. Kuva: Justin Tallis / AFP

Britannia on tänään viimeistä päivää EU:n jäsen. Britannian EU-ero Brexit tulee voimaan keskiyöllä, kun vuosi vaihtuu.

Britannia erosi EU:sta oikeastaan jo viime helmikuussa, mutta siirtymäaika on kestänyt 11 kuukautta, vuodenvaihteeseen asti.

Uudet mielipidemittaukset kertovat, että 56 prosenttia briteistä on sitä mieltä, että EU-ero on virhe. Toisaalta 52 prosenttia on sitä mieltä, että Britannian ei pidä liittyä EU:hun uudestaan.

Norjan maanvyöry

Gjerdrumin asuinalueen kattoja, keskellä maanvyöryalue.
Norjassa pelätään, että Gjerdrumissa tulee vielä uusia maanvyöryjä. Kuva: Fredrik Hagen / EPA

Norjassa jatketaan pelastustöitä eilisen maanvyöryn jäljiltä. Työ on vaikeaa, sillä savinen maa on epävakaa ja uudet vyöryt ovat mahdollisia.

Ruotsi ja Tanska ovat tarjonneet Norjalle apua pelastustöihin. Sisäministeri Maria Ohisalo kertoo, että myös Suomi on valmis auttamaan Norjaa.

Maanvyöry Gjerdrumin kunnassa lähellä Osloa on vienyt mukanaan ainakin 30 asuntoa. Ainakin 10 ihmistä on loukkaantunut ja satoja ihmisiä on evakuoitu. Useita ihmisiä on myös kateissa.

Liikennekuolemat

Kolaroitu auto katollaan
Liikenteessä kuoli tänä vuonna noin 200 ihmistä. Kuva: Poliisi

Suomen tieliikenteessä on kuollut tänä vuonna yhtä paljon ihmisiä kuin viime vuonna. Liikenneonnettomuuksissa kuoli noin 200 ihmistä.

Loukkaantuneita on kuitenkin tänä vuonna noin 10 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Tilastokeskus kertoo, että marraskuun loppuun mennessä liikenteessä oli loukkaantunut noin 500 ihmistä.

Liikenneturva kertoo, että koronavuoden aikana liikenne pääteillä on vähentynyt edellisvuodesta ehkä noin 10 prosenttia.


Selkouutiset toivottaa kaikille hyvää ja turvallista uutta vuotta!

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalit: Videoita

Piirros, jossa kädet pitävät äänestyslippuja.

Demokratia. Kunnan tehtävät. Kunnan päättäjät.

Kuntavaalit: Sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Kuntavaalit: Vaalitietoa

Kuvassa henkilö laittaa äänestyslipukkeen uurnaan.

Selkokeskus ja oikeusministeriö ovat julkaisseet tietoa kuntavaaleista selkokielellä.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä