Torstai 3.1.2019 (radio)

Myrskyn jälkiä korjataan edelleen

Kaatuneita puita.
Tämä kuva on Ahvenanmaalta. Siellä myrsky oli erittäin raju. Kuva: Jonas Edsvik / Nya Åland / Lehtikuva

Suomessa korjataan edelleen pahan myrskyn sähkökatkoja. Tuhannet ihmiset ovat myös tänään ilman sähköä. Monta kymmentä kuntaa kärsii sähkökatkoista. Taloja lämmitetään polttamalla puuta.

Yksi ihminen on kuollut talvimyrskyn takia. Ahvenanmaalainen mies kuoli, kun hän raivasi puuta, joka kaatui myrskyssä. Keskiviikon talvimyrsky oli Suomessa tosi paha. Jopa 120 000 kotia oli yhtäaikaa ilman sähköä.

Myrskyn jälkeen tuli myös kova pakkanen. Poliisi on joutunut evakuoimaan ihmisiä, joilla ei ole sähköä. Monet kunnat ja firmat tarjosivat viime yönä ihmisille hätäapua.

Huono sää hidastaa etsintöjä Norjassa

Pohjois-Norjan kartta
Ryhmä katosi Tromssan läänissä. Kuva: Yle uutisgrafiikka

Norjassa yritetään aloittaa kolmen suomalaisen miehen ja yhden ruotsalaisen naisen etsintä tunturista. He olivat hiihtämässä pohjoisessa Tromssan seudulla.

Ryhmä katosi alueella, jossa on ollut lumivyöry. Pelätään, että he ovat jääneet lumivyöryn alle.

Etsintä on kuitenkin vaikeaa huonon sään takia. Norjan poliisi kertoo, että esimerkiksi helikopteria ei voi käyttää.

Viranomaisten mukaan voi olla, että helikopterit pääsevät lentämään lumivyöryalueelle vasta huomenna perjantaina. Viranomaiset sanovat, että etsijöiden lähettäminen myös maata pitkin on vielä liian vaarallista.

Oulun epäilty saatiin taas kiinni Saksassa

Poliisiaseman kyltti Frankfurtissa.
Saksan poliisi sai Oulun epäillyn kiinni toisen kerran. Kuva: Ronald Wittek / EPA

Saksan viranomaiset ovat saaneet kiinni miehen, jota epäillään seksuaalirikoksista Oulussa. Mies otettiin kiinni keskiviikkona illalla Saarbrückenin kaupungissa.

Saksan poliisi sai miehen kiinni jo kerran aikaisemmin, mutta hänet päästettiin vahingossa vapaaksi.

Oulussa epäillään seksuaalirikoksesta yhtä tai useampaa ulkomaalaistaustaista henkilöä. Uhri on ollut alaikäinen tyttö.

Posti: Ihmisille lähetetään huijausviestejä

nuori nainen käyttää kännykkää
Posti sanoo, että huijausyrityksiä tehdään esimerkiksi tekstiviestillä kännykkään. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Posti varoittaa huijausviesteistä. Postin mukaan joku lähettelee ihmisille tekstiviestejä ja sähköposteja joissa väitetään, että niiden lähettäjä on posti. Viesteillä yritetään kuitenkin huijata.

Viesteissä väitetään, että henkilö on saanut lähetyksen, voittanut palkinnon tai kuljetusmaksu on maksamatta. Viestissä pyydetään henkilöä maksamaan klikkaamalla linkkiä.

Posti sanoo, että viesti kannattaa poistaa. Linkkiä ei kannata avata. Posti sanoo, että sen oikeissa saapumisilmoituksissa ei kehoteta antamaan tietoja tai avaamaan linkkejä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Yle Nyheter på lätt svenska

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä