Torstai 3.12.2015

Hallituspuolueiden kannatus on alamäessä 

Puoluekannatus
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Hallituspuolueiden kannatus laskee. Keskustaa, perussuomalaisia ja kokoomusta kannattaa yhteensä alle 50 prosenttia suomalaisista. Tieto on Ylen uudesta kannatusmittauksesta.

Vaikka hallituspuolueiden kannatus on laskenut, pääministeri Juha Sipilän puolue keskustapuolue on vielä suosituin puolue. Yli 21 prosenttia suomalaisista kannattaa keskustaa.

Perussuomalaisten kannatus on nyt paljon pienempi kuin viime kevään vaaleissa.

Oppositiopuolueiden suosio on kasvanut. SDP:n eli sosiaalidemokraattien kannatus on jo melkein yhtä suuri kuin keskustan.

Yhdysvalloissa 14 kuoli ammuskelussa

Los Angelesin poliisi San Bernardinon kaduilla.
Poliiseja San Bernardinon kaduilla. Kuva: Doug Saunders / Los Angeles News Group

Yhdysvalloissa on tapahtunut paha ampumistapaus. Ainakin 14 ihmistä kuoli, kun 2 ihmistä hyökkäsi sosiaalikeskukseen San Bernardinon kaupungissa Kaliforniassa. Lisäksi 17 ihmistä haavoittui ampumisessa.

Poliisi ampui hyökkääjät, kun he yrittivät paeta. 

Veronpalautukset tulivat tileille

Nainen laskee rahojaan pankkiautomaatilla.
Yli 3 miljoonaa ihmistä sai veronpalautusta. Kuva: YLE

Monet suomalaiset ovat torstaina saaneet rahaa verottajalta. Yli 3 miljoonaa ihmistä sai veronpalautusta.

Verottaja antoi veronpalautusta ihmisille, jotka maksoivat liikaa veroja vuonna 2014. Monet saivat veronpalautusta noin 700 euroa.

Sibeliuksen juhlavuosi tuo kävijöitä myös Ainolaan

Näkymä ruokasalista Ainolan saliin.
Sibeliuksen flyygeli Ainolan salissa. Kuva: Markku Karvonen / Yle

Suomalaisen säveltäjän Jean Sibeliuksen kotimuseo kiinnostaa ihmisiä. Sibeliuksen kodissa Ainolassa on käynyt tänä vuonna melkein 40 000 ihmistä.

Ainola kiinnostaa, koska nyt on Sibeliuksen juhlavuosi. Sibeliuksen syntymästä on tänä vuonna kulunut 150 vuotta.

Ainola on Järvenpäässä Tuusulanjärven rannalla. Talo rakennettiin säveltäjä Jean Sibeliukselle ja Sibeliuksen Aino-vaimolle.

Sibeliukset muuttivat taloon vuonna 1904 ja asuivat siellä kuolemaansa asti. Heidät on haudattu Ainolan puutarhaan.

 

Lähetä kysymyksiä ELY-keskukselle

Maahanmuuttajat opiskelevat.
Kotoutumiskoulutus voi olla esimerkiksi kielikoulutusta. Kuva: YLE Anna Huittinen

Selkouutisten ohjelmassa Kotoutujan Suomi puhutaan joulukuussa kotoutumiskoulutuksesta. Ohjelman vieras on Uudenmaan ELY-keskuksesta.

Myös kuuntelijat voivat lähettää kysymyksiä tähän ohjelmaan. Kysymyksiä voi lähettää maanantaihin 7. joulukuuta asti. Sähköpostiosoite on selko.uutiset@yle.fi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä