Torstai 3.12.2020 (radio)


Koronarokotukset Suomessa

THL:n ylilääkäri Taneli Puumalainen STM:n ja THL:n koronavirustilanteen tilannekatsauksessa Helsingissä.
THL:n ylilääkäri Taneli Puumalainen kertoi koronarokotuksista torstaina. Kuva: Roni Rekomaa / Lehtikuva

Koronarokotukset alkavat ensi vuoden alussa. Näin arvioi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL.

THL kertoi torstaina, että terveydenhuollon työntekijät rokotetaan ehkä tammikuussa. Terveydenhuollon työntekijöiden pitää pysyä terveinä, jotta terveydenhuolto toimii.

Vanhukset ja riskiryhmät rokotetaan ehkä helmikuussa. Riskiryhmiin kuuluu ihmisiä, joilla on jokin perussairaus, esimerkiksi vaikea astma.

Muut aikuiset rokotetaan koronaa vastaan kevään aikana. Lasten rokottamisesta päätetään, kun tutkimustietoa on enemmän.

Suomi aikoo antaa rokotuksen kaikille, jotka sen haluavat. Rokotus on ilmainen.

Koronarokotukset ulkomailla

Influenssarokotusta pistetään.
Venäjä ja Britannia aikovat aloittaa koronarokotukset pian. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Ulkomailla koronarokotukset ovat jo alkamassa.

Venäjän pääkaupungissa Moskovassa aloitetaan koronarokotukset tämän viikon lauantaina.

Moskovassa avataan isoja rokotuskeskuksia. Ensin rokotetaan opettajat, sosiaalityöntekijät ja lääkärit.

Britannia on kertonut, että se aloittaa koronarokotukset ensi viikolla. Britannia rokottaa ensin hoitokotien hoitajat ja asukkaat.

Suomen koronatartunnat

Kuvassa on potilas tehohoidossa Ranskassa.
Osa koronapotilaista tarvitsee tehohoitoa. Kuva: Caroline Blumberg / EPA

Suomessa koronatartuntoja on vähemmän kuin monissa muissa Euroopan maissa. Koronatartuntojen määrä kuitenkin kasvaa nopeasti.

2 viime viikon aikana Suomessa on ilmoitettu yli 6000 koronatartuntaa. Se on 2 kertaa niin paljon kuin edellisten 2 viikon aikana.

Torstaina raportoitiin 540 uutta koronatartuntaa.

Sairaaloilla on paljon työtä, koska monet koronapotilaat tarvitsevat tehohoitoa. Sairaalat ovat huolissaan siitä, riittävätkö tehohoitopaikat.

Kirjastojen e-materiaalit

Kuvakaappaus ellibs-sähkökirjaston sivuilta.
Sähköiset kirjat ovat nyt suosittuja. Kuva: Antti Seppälä / Yle

Kirjastojen sähköisten materiaalien eli e-materiaalien suosio on kasvanut korona-aikana.

Sähköisten kirjojen ja lehtien suosio kasvoi paljon viime keväänä, kun kirjastot olivat kiinni koronan takia. Sähköisten materiaalien suosio kasvoi jopa 250 prosenttia.

Asiakkaat toivovat, että sähköisiä e-materiaaleja tulee lisää myös kirjastoihin. Nykyään sähköisiä kirjoja ja lehtiä on enemmän myynnissä kuin kirjastoissa.

Nyt Suomeen suunnitellaan e-kirjastoa, joka toimii koko maassa. Jos sellainen e-kirjasto perustetaan, iso valikoima sähköisiä kirjoja tulee kaikkien suomalaisten käyttöön.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä