Torstai 3.5.2018 (radio)

Kesälomien siirtäminen

Koululainen kelluu uimapatjalla järvellä
Peruskoululaisten ja lukiolaisten kesäloma alkaa nyt kesäkuun alussa. Kuva: Kirsi Matson-Mäkelä / Yle

Koulujen kesälomien siirtäminen olisi hyvä asia matkailulle ja työllisyydelle.

Työ- ja elinkeinoministeriö kertoo, että matkailutulot voivat kasvaa yli 200 miljoonaa euroa, jos peruskoululaisten ja lukiolaisten kesäloma alkaa kesäkuun puolivälissä.

Ministeriössä uskotaan, että perheet matkustavat enemmän kotimaassa, jos kesäloma on myöhemmin kesällä. Silloin matkailukohteet voivat olla pidempään auki elokuussa ja ulkomaisia turistejakin tulee enemmän.

Työ- ja elinkeinoministeriö on sitä mieltä, että kesälomien siirtämisestä pitää puhua seuraavissa hallitusneuvotteluissa.

Saunomisen uudet terveyshyödyt

Saunavasta kivellä.
Moni ottaa vihdan mukaan saunaan. Kuva: Tarja Nyyssönen / Yle

Saunomisen terveyshyödyistä on saatu uutta tietoa. Runsas saunominen vähentää selvästi aivoinfarktin riskiä.

Saunassa pitää käydä ainakin kaksi kertaa viikossa, jotta aivoinfarktin riski pienenee.

Mitä useammin saunassa käy, sen parempi.

Tutkijat uskovat, että hyöty tulee siitä, että saunominen laskee verenpainetta. Tätä asiaa on tutkittu jo 15 vuotta.

Suomessa maailman paras ilmanlaatu

Ilmanlaaduntarkkaimia.
Tällaisilla mittareilla mitataan pienhiukkasten määrää ilmassa. Kuva: YLE / Ari Vihanta

Suomessa saa hengittää maailman parasta ilmaa.

Suomen ilmanlaatu on maailman parasta, kertoo Ilmatieteen laitos. Täällä ilmassa on keskimäärin 6 mikrogrammaa pienhiukkasia kuutiometriä kohden.Se on matalin maakohtainen luku maailmassa.

Lähes yhtä vähän pienhiukkasia on ilmassa Virossa ja muissa Pohjoismaissa.Lähi- ja Kaukoidässä sekä Afrikassa on huonoin ilmanlaatu. Meillä ilmanlaatu pysyy hyvänä, koska asukkaita on vähän ja ympäristönsuojelu on tehokasta.

Kevättöihin ei vielä päästä

Traktori kylvötöissä pellolla
Pellot ovat vielä liian märkiä. Kevättöihin ei vielä ole asiaa. Kuva: Timo Leponiemi / Yle

Kevättöiden alkamista joudutaan vielä odottamaan. Pellot eivät ole vielä kylvökunnossa.

Talvella oli paljon lunta ja keväällä on satanut paljon. Siksi pellot ovat kuivuneet hitaasti.

Useimmilla alueilla kevät tulee kuitenkin ihan normaaliajassa. Maan keski- ja pohjoisosissa kevättöihin päästään noin viikkoa tavanomaista myöhemmin. Viikonlopuksi on tulossa lämpimämpää säätä.

Pakistanin kevään lämpöennätys 50,2 astetta

Ihmisiä uimassa
Pakistanissa oli viime kesänä 50 astetta lämmintä. Nyt 50 astetta mitattiin jo keväällä. Kuva: EPA/ILYAS SHEIKH

Vielä hätkähdyttävä uutinen Pakistanista.Siellä huhtikuu oli kaikkien aikojen kuumin.

Pakistanin eteläosissa lämpötila nousi yli 50 asteen.Korkein lämpötila oli 50,2 astetta.

Se on huhtikuun lämpöennätys koko maailmassa.Pakistanissa pelätään nyt, että kesästä tulee ennätyskuuma.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä