Torstai 3.9.2020 (radio)

SDP on edelleen suosituin puolue

Puoluekannatus
Kuva: Harri Vähäkangas / Yle

SDP on yhä Suomen suosituin puolue. SDP:n kannatus on yli 21 prosenttia. Kannatus on laskenut 2 prosenttiyksikköä. SDP on pääministeri Sanna Marinin puolue.

Ylen mittauksessa perussuomalaisia äänestäisi lähes 19 ja kokoomusta yli 18 prosenttia kyselyyn vastanneista. Molemmat ovat oppositiopuolueita.

Vihreiden kannatus on alle 12 ja keskustan kannatus on yli 11 prosenttia. Vihreät ja keskusta ovat hallituksessa.

Koronatartuntojen määrä on vakaa

Kuvassa on koronavirustestausta Helsingissä elokuun lopulla vuonna 2020.
Kuvassa on koronavirustestausta Helsingissä elokuun lopulla vuonna 2020. Kuva: Silja Viitala / Yle

Viranomaiset kertovat, että koronatartuntojen määrä on pysynyt Suomessa tasaisena.

Elokuun alussa tartuntoja oli enemmän kuin kesäkuussa ja heinäkuussa. Myöhemmin elokuussa tartuntojen määrä ei enää lisääntynyt.

Suomessa on ollut sekä kotimaasta että ulkomailta tulleita tautitapauksia.

Ihmisiä on altistunut koronavirukselle enemmän kuin aikaisemmin. Tartuntojen määrä ei ole silti noussut kovin paljon.

Hallitus tekee pian päätöksiä matkailusta

Pääministeri Sanna Marin puhui tiedotusvälineille saapuessaan hallituksen matkustusrajoituksia käsitteleviin neuvotteluihin Säätytalolle Helsingissä 3. syyskuuta
Pääministeri Sanna Marin puhui tiedotusvälineille saapuessaan hallituksen matkustusrajoituksia käsitteleviin neuvotteluihin Säätytalolle Helsingissä 3. syyskuuta. Kuva: Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Pääministeri Sanna Marin sanoo, että hallitus tekee ensi viikolla päätöksiä matkailusta. Päätöksillä on tarkoitus esimerkiksi auttaa Lappia. Lappi kärsii paljon siitä, että siellä on vain vähän matkailijoita.

Tarkoitus on, että ihmiset voivat matkustaa Suomeen ilman karanteenia, jos koronatesti on negatiivinen.

Suomalaisten matkustaminen vähentyi

Autio Helsinki-Vantaan lentoasema.
Helsinki-Vantaan lentoasemalla oli hiljaista huhtikuun lopulla. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Suomalaiset matkustivat keväällä tosi vähän. Syynä on koronavirus.

Tilastokeskus kertoo, että matkustaminen vähentyi paljon maaliskuun aikana. Kotimaassa matkoja tehtiin maaliskuussa ja huhtikuussa noin 50 prosenttia vähemmän kuin tavallisesti. Matkailu ulkomaille loppui lähes kokonaan.

Maaliskuussa hallitus kehotti välttämään matkustamista. Uudenmaan rajat suljettiin maaliskuussa 2 viikoksi.

Suomalaiset peruivat tai siirsivät huhtikuun ja syyskuun välisenä aikana 1,4 miljoonaa ulkomaanmatkaa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä