Torstai 4.11.2021 (radio)

Puoluekannatus

Lokakuun 2021 puoluekannatusmittaus. Kokoomus jatkaa suurimpana puolueena.
Puoluekannatus Ylen kyselyssä. Kuva: Ilkka Kemppinen / Yle

Yle on taas kysynyt suomalaisilta, mitä puoluetta he kannattavat. Eniten kannatusta saa kokoomus. Lähes 21 prosenttia vastaajista kannattaa kokoomusta. Kokoomuksen kannatus on pysynyt ennallaan.

Toiseksi suosituin puolue on SDP. SDP:tä kannattaa vähän yli 18 prosenttia vastaajista. SDP on hallituksessa ja se on pääministeripuolue.

Kolmanneksi suosituin puolue on perussuomalaiset. Perussuomalaisia kannattaa lähes 18 prosenttia vastaajista. Perussuomalaisten kannatus on noussut vähän.

Kokoomus ja perussuomalaiset ovat oppositiopuolueita eli ne eivät ole hallituksessa. Hallituspuolue SDP:n kannatus on laskenut. Myös hallituspuolue keskustan kannatus on laskenut. Hallituspuolue vihreiden kannatus on noussut.

Lisäbudjetti

Hybridbil laddar elektricitet
Taloyhtiöille esitetään lisää rahaa, että taloyhtiöt voivat rakentaa latauspisteitä. Kuva: Yle / Leo Gammals

Hallitus on tehnyt ehdotuksen tämän vuoden neljännestä lisäbudjetista eli siitä, mihin annetaan valtion rahaa.

Hallitus ehdottaa poliisille 30 miljoonan euron lisärahoitusta ja Rajavartiolaitokselle 65 miljoonan euron lisärahoitusta. Taloyhtiöille hallitus ehdottaa 2 miljoonaa lisää tukea, että taloyhtiöt voivat rakentaa sähköautojen latauspisteitä.

Taloyhtiöiden energiaremontteihin annetaan 10 miljoonaa euroa lisärahaa, jos eduskunta hyväksyy lisäbudjettiehdotuksen.

Huoltovarmuuskeskuksen maskikaupat

Finnairin kone toi Kiinasta tilattuja suojavarusteita Helsinki-Vantaan lentoasemalle 15. huhtikuuta.
Maskeja tuotiin Suomeen Kiinasta. Kuva: Petteri Sopanen / Yle

Syyttäjä on antanut päätöksen Huoltovarmuuskeskuksen maskikaupoista. Syyttäjä on päättänyt, että Huoltovarmuuskeskuksen johtajia ei syytetä rikoksesta.

Huoltovarmuuskeskus osti Suomeen huonoja maskeja viime vuonna. Maskeja ei voinut käyttää sairaaloissa ja niitä tuli liian vähän.

Syyttäjä tutki, ovatko johtajat toimineet väärin ja rikkoneet lakia. Rikosepäily koski Huoltovarmuuskeskuksen toimitusjohtajaa, hallintojohtajaa ja osastonjohtajaa. Syyttäjä on päättänyt, että johtajia ei syytetä rikoksesta.

Korkeakouluopiskelijoiden mielenterveys

Nuori nainen istuu pimeässä huoneessa missä verhot ovat kiinni.
Opiskelijoilla on masennusta ja ahdistusta. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Korkeakouluopiskelijoiden mielenterveysongelmat ovat lisääntyneet tänä syksynä.

Ylioppilaiden Terveydenhoitosäätiö sanoo, että noin 3 300 opiskelijaa haki syyskuussa apua mielenterveyssyistä. Määrä on noin 1000 enemmän kuin aiemmin tänä vuonna yhden kuukauden aikana.

Lääkärit sanovat, että opiskelijoilla on masennusta ja ahdistusta. Korona-aika on ehkä ollut raskasta monille opiskelijoille.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Aluevaalit 2022

Graafinen Aluevaalit 2022 -tunnus.

Mistä aluevaaleissa on kysymys?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä