Torstai 4.1.2018

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Miksi monet pankit olivat tänään kiinni?

Oikea vastaus:

Monet pankit olivat kiinni lakon takia.

2.Miksi pankkien työntekijät ovat lakossa?

Oikea vastaus:

Pankkien työntekijät ovat lakossa, koska työntekijät ja työnantaja kiistelevät viikonlopputöiden tekemisestä.

3.Missä on vielä tuhat kotia ilman sähköä?

Oikea vastaus:

Itä-Suomessa Kainuussa on vielä tuhat kotia ilman sähköä.

4.Kuinka monta päivää sähkökatkot ovat jatkuneet?

Oikea vastaus:

Sähkökatkot ovat jatkuneet jo yli 5 päivää.

5.Keneltä sähköyhtiö on pyytänyt apua?

Oikea vastaus:

Sähköyhtiö on pyytänyt apua Puolustusvoimilta.

6.Miksi puiden oksat taipuvat?

Oikea vastaus:

Puiden oksat taipuvat, koska niiden päällä on paljon tykkylunta.

7.Mitä Helsingissä kokeillaan?

Oikea vastaus:

Helsingissä kokeillaan vanhusten ja nuorten yhteisasumista.

8.Mitä nuorten pitää tehdä?

Oikea vastaus:

Nuorten pitää seurustella ja puuhailla vanhusten kanssa.

9.Miksi Jari Sillanpää joutuu oikeuteen?

Oikea vastaus:

Jari Sillanpää joutuu oikeuteen, koska häntä syytetään neljästä rikoksesta.

10.Miksi Turkista on tullut suosittu matkakohde joillekin ihmisille?

Oikea vastaus:

Turkista on tullut suosittu matkakohde ihmisille, jotka haluavat hiustensiirron.

11.Mistä erityisesti tulee ihmisiä Turkkiin hiustensiirron takia?

Oikea vastaus:

Erityisesti Lähi-idästä tulee paljon ihmisiä Turkkiin hiustensiirron takia.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä