Torstai 4.1.2018 (radio)

Pankkilakko jatkuu huomenna

Lakkovahdit Danske Bankin edessä.
Monet pankit olivat tänään kiinni. Lakkovahdeilla on oranssit liivit päällä. Kuva: Antti Haanpää / Yle
Monet pankit olivat tänään kiinni lakon takia. Nordean, Aktian ja Danske Bankin konttorit olivat kiinni ja ne ovat kiinni myös huomenna. Pankkien työntekijät ovat lakossa, koska työntekijät ja työnantaja kiistelevät viikonlopputöiden tekemisestä.

Pankkien työntekijät olivat jo viime viikolla lakossa kaksi päivää.

Kainuussa vieläkin sähkökatkoja

Luminen metsä.
Tykkylumi on raskasta. Se painaa puita sähköjohtojen päälle. Kuva: Loiste Sähköverkko Oy
Itä-Suomessa Kainuussa on vielä tuhat kotia ilman sähköä. Sähkökatkot ovat jatkuneet jo yli viisi päivää.

Sähköyhtiö Loiste on tehnyt korjaustöitä, mutta olot ovat paikoitellen vaikeat. Sähköyhtiö on pyytänyt Puolustusvoimilta apua maastossa liikkumiseen.

Puissa on vielä paljon tykkylunta, ja puiden oksat taipuvat sähkölankojen päälle. Uusia vikoja tulee ilmi koko ajan.

Kainuuseen on myös tulossa lisää lunta.

Pelastuslaitos muistuttaa, että kaikkien on nyt syytä huolehtia naapurista sähkökatkojen alueella. Hyrynsalmella on varauduttu myös hätämajoitukseen. Monet tavalliset ihmiset ovat tarjonneet myös apua.

Nuoret ja vanhukset asuvat yhdessä

Hoitaja ja vanhus.
Helsinkiläisessä palvelutalossa vanhukset ja nuoret asuvat yhdessä. Kuva: Heikki Haapalainen / Yle
Helsingissä kokeillaan taas vanhusten ja nuorten yhteisasumista.

Laajasalossa sijaitsevaan palvelutaloon haetaan kahta alle 25-vuotiasta asukasta. He maksavat omasta yksiöstään vain pientä vuokraa.

Vuokran lisäksi nuorten pitää seurustella ja puuhailla vanhusten kanssa.

Sama palvelutalo haki nuoria samanlaiseen asumiseen kaksi vuotta sitten. Silloin yli 300 nuorta halusi muuttaa palvelutaloon.

Suosikkilaulaja joutuu oikeuteen

Jari Sillanpää
Jari Sillanpäätä epäillään neljästä rikoksesta. Kuva: Jarno Kuusinen / AOP
Suosittu viihdetaiteilija Jari Sillanpää joutuu oikeuteen.

Häntä syytetään neljästä rikoksesta. Rikokset ovat rattijuopumus, huumausaineen käyttörikos ja kaksi liikennerikkomusta.

Poliisi epäilee, että Sillanpää ajoi syyskuussa autoa Helsingissä huumausaineen vaikutuksen alaisena. Hänen autostaan löytyi metamfetamiini-huumetta.

Turkissa tehdään paljon hiustensiirtoja

Yhdysvaltalainen Keith hiustensiirron jälkeen. Keithin tulee käyttää sidettä jonkin aikaa ja odottaa hiusten kasvua.
Keith matkusti Yhdysvalloista Turkkin ja hankki hiustensiirron. Kuva: Sanna Raita-aho / Yle
Vielä Turkkiin. Turkista on tullut suosittu matkakohde ihmisille, jotka haluavat hiustensiirron. Erityisesti Lähi-idästä tulee paljon ihmisiä Turkkiin hiustensiirron takia.

Turkissa hiustensiirron saa halvalla. Turkki toivoo, että erilaiset terveyshoidot houkuttelevat maahan turisteja viime vuosien levottomuuksien jälkeen.


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä