Torstai 4.2.2016 (radio)

Mies myönsi Petäjäveden polttopulloiskun

 

Palomestari Matti Palosaari ja Suomen Punaisen Ristin Länsi-Suomen piirin toiminnanjohtaja Pekka Annala Petäjäveden vastaanottokeskuksella 4. helmikuuta. Petäjäveden vastanottokeskukseen tehtiin yöllä polttopulloisku.
Palomestari ja Suomen Punaisen Ristin työntekijä tutkivat rikottua ovea Petäjävedellä. Kuva: Juha Sorri / Lehtikuva

Poliisi on ottanut kiinni miehen Keski-Suomessa Petäjävedellä. Petäjävedellä tehtiin polttopulloisku vastaanottokeskukseen.

Mies sanoo, että hän on tehnyt iskun, kertoo poliisi.

Petäjäveden vastaanottokeskuksen oveen heitettiin viime yönä 5 polttopulloa.

Kukaan ei loukkaantunut.

Vastaanottokeskuksessa on 80 turvapaikanhakijaa. Heistä noin puolet on lapsia.

 

Saksassa etsitään terroristeja

Alexanderplatz kuvattuna 5. huhtikuuta 2013.
Terrori-iskua suunniteltiin Berliinin Alexanderplatzille Kuva: Joerg Carstensen / EPA

Saksassa etsitään terroristeja useissa kaupungeissa. Meneillään on terrorismiratsia.

Poliisi on ottanut kiinni kaksi algerialaista miestä. He suunnittelivat ehkä terrori-iskua Berliinin keskustaan, kertoo saksalainen Bild-sanomalehti.

Miehillä on yhteys Isis-terroristijärjestöön ja ehkä myös ihmisiin, jotka tekivät Pariisin terrori-iskun. 

 

Paavo Väyrynen perustaa uuden puolueen

Paavo Väyrynen
Paavo Väyrynen on ollut tosi pitkään keskustan poliitikko Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Suomessa kuuluisa poliitikko Paavo Väyrynen perustaa uuden puolueen.

Väyrynen kuuluu pääministeripuolue keskustaan, mutta hän ei ole tyytyväinen keskustan toimintaan. 

Väyrynen aikoo perustaa puolueen, jonka nimi on kansalaispuolue. Sen tärkeä tehtävä on irrottaa Suomi euroalueesta.

Väyrynen on nyt europarlamentissa. Hän on keskustan kunniapuheenjohtaja. Hän oli myös keskustan ulkoministeri ja presidenttiehdokas.

Väyrynen valittiin vaaleissa myös Suomen eduskuntaan eli parlamenttiin. Hän aikoo siirtyä europarlamentista eduskuntaan.

 

Maahanmuuttajille lisää koulustusta pienellä budjetilla

Suomenkielen oppitunti menossa Hennalan vastaanottokeskuksessa.
Maahanmuuttajilla on intoa opiskella Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Maahanmuuttajille halutaan antaa lisää koulutusta, mutta rahaa ei ole tarpeeksi.

Opetusministeriössä on mietitty, miten maahanmuuttajat saavat lisää koulutusta ja voivat kotoutua Suomeen.

Ministeriö ehdottaa 56 keinoa.

Esimerkiksi äideille halutaan antaa lisää koulutusta, ja lapset halutaan päiväkotiin.

Myös tulkkeja halutaan lisää ja kirjoja maahanmuuttajien omalla kielellä.

Valtio antaa tänä vuonna maahanmuuttajien koulutukseen 100 miljoonaa euroa.

 

Oulun Palvelualan Opistossa käytetään selkokieltä

Eeva Tiirola (alhaalla vasemmalla) opettaa Oulun Palvelualan Opistossa suomea maahanmuuttajille. Nanci de Sousa ylärivissä toinen oikealta.
Oulun Palvelualan Opiston opiskelijoita. Eeva Tiirola (alhaalla vasemmalla) opettaa maahanmuuttajille suomea. Kuva: Jaani Föhr

Oulun Palvelualan Opistossa tuetaan maahanmuuttajaopiskelijoiden suomen oppimista. Opistossa on 2 maahanmuuttajaryhmää, joissa opiskellaan kotityö- ja puhdistuspalveluja.

Opiston suomen opettaja Eeva Tiirola sanoo, että selkokieli on hyvä askel suomen opiskelussa. Siksi opisto on mukana Puhu selkokieltä -kampanjassa.

Oulun Palvelualan Opistosta voi lukea lisää Selkosanomista. Selkosanomien internet-osoite on selkosanomat.fi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä