Torstai 4.2.2021 (radio)


Ravintoloiden koronarajoitukset

La Famiglia ravintolan ravintolasali Flamingossa.
Ravintoloiden pitää mennä aikaisin kiinni, jos alueella on huono koronatilanne. Kuva: Eleni Paspatis / Yle

Ravintoloiden koronarajoituksia aiotaan jatkaa.

Hallitus ehdottaa eduskunnalle, että ravintoloiden koronarajoituksia jatketaan kesäkuun loppuun asti. Tarkoitus oli, että koronarajoitukset loppuvat helmikuun lopussa.

Koronarajoitusten takia ravintoloiden pitää lopettaa alkoholin myynti kello 22 ja sulkea ovet kello 23, jos alueen koronatilanne on huono.

Suomen koronaluvut

THL:n kyltti Helsingissä
Suomen koronaluvut tulevat THL:ltä eli Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Torstaina kerrottiin, että Suomesta on löydetty 444 uutta koronatartuntaa. Lisäksi kerrottiin 3 uudesta koronakuolemasta. Suomessa on kuollut yhteensä 688 ihmistä koronan takia.

Kela-kyydillä koronatestiin

Taksikyltti auton katolla.
Kuva: Vesa Toppari / Yle

Kela-kyydillä voi käydä myös koronatestissä.

Asiakas voi mennä koronatestiin taksilla, jos hänellä on huono terveydentila. Taksia voi käyttää myös, jos bussia tai muuta joukkoliikennettä ei ole.

Drive in -koronatestissä autosta ei nousta pois. Siksi koronatestiin tarvitaan vain yksi matka, joka maksaa asiakkaalle 25 euroa. Loput maksaa Kela.

Huumeiden salakuljetustapaus

Huumeita kuljetettiin kukkalähetysten seassa
Huumeita tuotiin kukkien joukossa. Kuva: Poliisi

Poliisi on kertonut isosta salakuljetuksesta.

Suomeen tuotiin isoja määriä huumeita. Huumeiden arvo oli jopa 20 miljoonaa euroa.

Huumeet tuotiin Hollannista kukkien joukossa. Poliisi epäilee, että 2 hollantilaista miestä järjesti salakuljetuksen.

Puolueiden kannatus

Puoluekannatuskysely 11.1.2021-2.2.2021.
Kuva: Yle

SDP on suurin puolue Ylen uudessa kyselyssä. Yle kysyi tällä kertaa, mitä puoluetta ihmiset aikovat äänestää kuntavaaleissa.

Noin 20 prosenttia vastaajista aikoo äänestää SDP:tä. SDP:n puoluejohtaja on pääministeri Sanna Marin.

Kyselyn toisella sijalla on perussuomalaiset. Sen kannatus on yli 18 prosenttia. Melkein yhtä paljon kannatusta saa kokoomus.

Keskustan kannatus on noin 13 prosenttia. Se on asiantuntijoiden mielestä yllättävän vähän, koska keskusta on yleensä menestynyt kuntavaaleissa hyvin.

Kuntavaalit järjestetään huhtikuussa.

Kaikkien puolueiden kannatusluvut löytyvät osoitteesta yle.fi.

Sää

sääkartta
Kuva: Yle

Sää on tuulista ja hyvin kylmää koko maassa. Lunta sataa vain vähän. Muuten sää on aurinkoista.

Pakkasta on 10 ja 20 asteen välillä, mutta tuuli tekee ilmasta vielä kylmemmän tuntuisen. Purevasta pakkasesta varoitetaan lähes koko maassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä