Torstai 4.4.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Paljonko jihadisteja on lähtenyt Suomesta Syyriaan?

Oikea vastaus:

Noin 80.

2.Onko jihadismi yleistä Suomessa?

Oikea vastaus:

Ei, sitä on Suomessa vain vähän.

3.Mikä syy on lisännyt työttömyyseläkkeelle jäämistä?

Oikea vastaus:

Mielenterveysongelmat.

4.Mikä muu on lisääntynyt samasta syystä?

Oikea vastaus:

Sairauspoissaolot.

5.Kuinka monella suomalaisella on maksuhäiriömerkintä?

Oikea vastaus:

Noin 380 000:lla.

6.Voiko maksuhäiriömerkinnän saada, jos jättää maksamatta laskuja?

Oikea vastaus:

Kyllä voi, jos ei maksa laskuja, voi saada maksuhäiriömerkinnän.

7.Minkä virheen etiopialaiskoneen lentäjät tekivät?

Oikea vastaus:

Tutkimuksissa mikään ei näytä, että lentäjät tekivät virheitä. He toimivat oikein.

8.Oliko koneessa vikaa?

Oikea vastaus:

Vikaa ei ole löydetty. Tutkimukset jatkuvat.

9.Mitä kesänopeusrajoitus tarkoittaa?

Oikea vastaus:

Teiden nopeusrajoituksia nostetaan kesäksi. Kesällä saa ajaa kovempaa, kuin talvella.

10.Tuleeko tielle kesänopeusrajoitus, jos tie on huonossa kunnossa?

Oikea vastaus:

Ei, silloin ei tule.

11.Mistä Ylen selkokielisessä vaalikeskustelussa poliitikot tietävät, jos he eivät puhu selkosuomea?

Oikea vastaus:

Studioyleisö näyttää heille, jos puhe on vaikeaa.

12.Missä selkokielisen vaalikeskustelun voi katsoa?

Oikea vastaus:

Sen voi katsoa Yle Areenassa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Muualla Yle.fi:ssä