Torstai 4.4.2019 (radio)

Jihadistinen toiminta vilkastunut

Syyrian kartta
Suomesta on lähtenyt Syyriaan ja Irakiin noin 80 jihadistia. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Jihadistinen toiminta on vilkastunut Suomessa. Suomesta on esimerkiksi lähtenyt Syyriaan ja Irakiin noin 80 jihadistia. Heistä 20 on naisia. Syyriaan lähteneistä naisista suurin osa on somaleja tai suomalaisia, jotka ovat kääntyneet muslimeiksi. Jihadismilla tarkoitetaan islamistista liikettä, joka vastustaa yhteiskuntajärjestystä ja tekee terrori-iskuja. Suomessa jihadismia on sisäministeriön mukaan tosi vähän.

Työkyvyttömyyseläkkeelle jäi yhä useampi

yksinäinen mies penkillä, taustalla luistelijoita
Mielenterveysongelmien kasvu näkyy myös työttömyyseläkkeelle jäämisissä. Kuva: AOP

Työkyvyttömyyseläkkeelle jääminen lisääntyy. Työkyvyttömyyseläkkeelle jäi viime vuonna 7 prosenttia enemmän ihmisiä, kuin edellisenä vuonna. Työttömyyseläkkeelle jäätiin aiempaa enemmän mielenterveysongelmien takia. Myös sairauspoissaolot ovat lisääntyneet mielenterveysongelmien takia.

Maksuhäiriöt lisääntyivät

luottokorttia leikataan
Maksuhäiriömerkintä voi estää saamasta luottokorttia tai lainaa. Kuva: AOP

Maksuhäiriöiden määrä kasvaa. Maksuhäiriö on yli 8 prosentilla suomalaisista. Määrä on kasvanut viime vuodesta. Suomessa on yli 380 000 ihmistä, joilla on maksuhäiriömerkintä. Maksuhäiriömerkintä tulee, jos ei maksa laskuja.

Onnettomuuskoneen lentäjät noudattivat ohjeita

Pelastustyöntekijöitä Ethiopia Airlinesin koneen maahansyöksypaikalla.
Boeing 737 MAX lentokone putosi Etiopiassa maaliskuussa. Kuva: EPA

Etiopian lento-onnettomuuden tutkimukset jatkuvat. Etiopian viranomaiset sanovat, että onnettomuuskoneen ohjaajat toimivat ohjeiden mukaan, mutta he eivät saaneet konetta hallintaan.

Viranomaiset sanovat, että koneesta ei ole löydetty teknisiä vikoja. 157 ihmistä kuoli, kun Boeing 737 MAX lentokone putosi Etiopiassa maaliskuussa.

Kesänopeusrajoitukset teille

Tielaitoksen työntekijä vaihtoi talvinopeusrajoituksen kesänopeusrajoitukseksi Lahdentiellä. Arkistokuva.
Monilla moottoriteillä saa kesällä ajaa 120 km/h. Maanteillä korkein nopeusrajoitus on kesällä 100 km/h. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Kesänopeusrajoitukset tulevat käyttöön maanteillä ja moottoriteillä ensi viikolla. Kesällä monilla teillä saa ajaa kovempaa, kuin talvella. Joillakin teillä voi olla kuoppia tai asfaltti voi olla rikki talven jälkeen. Jos tie on huonossa kunnossa, kesänopeusrajoitusta ei vaihdeta tielle.

Vaalikeskustelua selkokielellä

Puolueiden edustajia vaalikeskustelussa.
Studioyleisö näyttää, jos keskustelu on vaikeaa ymmärtää. Kuva: Kaisa-Maaria Hilden / Yle

Tänään on julkaistu Ylen ensimmäinen selkokielinen vaalikeskustelu. Siinä poliitikot yrittävät puhua niin, että kaikki ymmärtävät. Mukana on poliitikkoja 9 puolueesta.

Keskustelussa puhutaan asioista, jotka kiinnostavat selkokielen käyttäjiä. Studioyleisö näyttää poliitikoille, onko puhe helppoa vai vaikeaa. Selkokielisen vaalikeskustelun voi katsoa Yle Areenassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä