Torstai 4.4.2019 (radio)

Jihadistinen toiminta vilkastunut

Syyrian kartta
Suomesta on lähtenyt Syyriaan ja Irakiin noin 80 jihadistia. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Jihadistinen toiminta on vilkastunut Suomessa. Suomesta on esimerkiksi lähtenyt Syyriaan ja Irakiin noin 80 jihadistia. Heistä 20 on naisia. Syyriaan lähteneistä naisista suurin osa on somaleja tai suomalaisia, jotka ovat kääntyneet muslimeiksi. Jihadismilla tarkoitetaan islamistista liikettä, joka vastustaa yhteiskuntajärjestystä ja tekee terrori-iskuja. Suomessa jihadismia on sisäministeriön mukaan tosi vähän.

Työkyvyttömyyseläkkeelle jäi yhä useampi

yksinäinen mies penkillä, taustalla luistelijoita
Mielenterveysongelmien kasvu näkyy myös työttömyyseläkkeelle jäämisissä. Kuva: AOP

Työkyvyttömyyseläkkeelle jääminen lisääntyy. Työkyvyttömyyseläkkeelle jäi viime vuonna 7 prosenttia enemmän ihmisiä, kuin edellisenä vuonna. Työttömyyseläkkeelle jäätiin aiempaa enemmän mielenterveysongelmien takia. Myös sairauspoissaolot ovat lisääntyneet mielenterveysongelmien takia.

Maksuhäiriöt lisääntyivät

luottokorttia leikataan
Maksuhäiriömerkintä voi estää saamasta luottokorttia tai lainaa. Kuva: AOP

Maksuhäiriöiden määrä kasvaa. Maksuhäiriö on yli 8 prosentilla suomalaisista. Määrä on kasvanut viime vuodesta. Suomessa on yli 380 000 ihmistä, joilla on maksuhäiriömerkintä. Maksuhäiriömerkintä tulee, jos ei maksa laskuja.

Onnettomuuskoneen lentäjät noudattivat ohjeita

Pelastustyöntekijöitä Ethiopia Airlinesin koneen maahansyöksypaikalla.
Boeing 737 MAX lentokone putosi Etiopiassa maaliskuussa. Kuva: EPA

Etiopian lento-onnettomuuden tutkimukset jatkuvat. Etiopian viranomaiset sanovat, että onnettomuuskoneen ohjaajat toimivat ohjeiden mukaan, mutta he eivät saaneet konetta hallintaan.

Viranomaiset sanovat, että koneesta ei ole löydetty teknisiä vikoja. 157 ihmistä kuoli, kun Boeing 737 MAX lentokone putosi Etiopiassa maaliskuussa.

Kesänopeusrajoitukset teille

Tielaitoksen työntekijä vaihtoi talvinopeusrajoituksen kesänopeusrajoitukseksi Lahdentiellä. Arkistokuva.
Monilla moottoriteillä saa kesällä ajaa 120 km/h. Maanteillä korkein nopeusrajoitus on kesällä 100 km/h. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Kesänopeusrajoitukset tulevat käyttöön maanteillä ja moottoriteillä ensi viikolla. Kesällä monilla teillä saa ajaa kovempaa, kuin talvella. Joillakin teillä voi olla kuoppia tai asfaltti voi olla rikki talven jälkeen. Jos tie on huonossa kunnossa, kesänopeusrajoitusta ei vaihdeta tielle.

Vaalikeskustelua selkokielellä

Puolueiden edustajia vaalikeskustelussa.
Studioyleisö näyttää, jos keskustelu on vaikeaa ymmärtää. Kuva: Kaisa-Maaria Hilden / Yle

Tänään on julkaistu Ylen ensimmäinen selkokielinen vaalikeskustelu. Siinä poliitikot yrittävät puhua niin, että kaikki ymmärtävät. Mukana on poliitikkoja 9 puolueesta.

Keskustelussa puhutaan asioista, jotka kiinnostavat selkokielen käyttäjiä. Studioyleisö näyttää poliitikoille, onko puhe helppoa vai vaikeaa. Selkokielisen vaalikeskustelun voi katsoa Yle Areenassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä