Torstai 4.5.2017 (radio)

Lavrov vieraili Suomessa

Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov (oik.) ja Suomen ulkoministeri Timo Soini (vas.) tapasivat kesäkuussa 2016 Moskovassa.
Ulkoministeri Timo Soini keskusteli Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrovin kanssa Porvoossa. Kuva: Natalia Kolesnikova / Lehtikuva

Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov on vieraillut Suomessa.

Lavrov tapasi presidentti Sauli Niinistön ja ulkoministeri Timo Soinin. Ulkoministeri Lavrovin vierailun aikana keskusteltiin esimerkiksi Ukrainan ja Syyrian sodista. Ulkoministerit keskustelivat myös Itämeren lentoturvallisuuden parantamisesta.

Nokia vähentää työntekijöitä

Nokian pääkonttori Espoossa.
Nokia haluaa säästää ja vähentää työntekijöitä. Kuva: Vesa Moilanen / Lehtikuva

Nokia haluaa vähentää 200 työntekijää Suomessa. Työpaikkoja aiotaan vähentää Espoossa, Oulussa ja Tampereella.

Työpaikkoja halutaan vähentää, koska Nokia haluaa säästää rahaa. Nokialla on Suomessa yli 6000 työntekijää.

Hallitus kokoontui Porvoossa

Emanuel Thelningin maalaus Porvoon valtiopäivien avajaisista 1809.
Vuonna 1809 Porvoossa pidettiin valtiopäivät. Se oli tärkeä kokous Suomen syntymälle. Paikalla oli myös Venäjän keisari Aleksanteri I. Kuva: Wikimedia Commons / Emanuel Thelning

Suomen hallitus on pitänyt tänään kokouksen Porvoossa. Hallituksen kokous pidettiin Porvoossa, koska Suomi täyttää tänä vuonna 100 vuotta. Porvoo valittiin, koska Porvoo on itsenäisen Suomen syntymälle tärkeä paikka.

Porvoossa pidettiin valtiopäivien ensimmäinen kokous vuonna 1809. Se oli tärkeä Suomen syntymälle.

Hallituksen kokous Porvoossa pidettiin myös yleisön edessä. Yleensä hallituksen kokous ei ole julkinen ja se pidetään valtioneuvoston linnassa Helsingissä.

Presidenttiehdokas Macron voitti tv-väittelyn Ranskassa

Vasemmalla pöydän takana istuvat naisehdokas, keskellä miesjuontaja, naisjuontaja ja oikealla miesehdokas
Marine Le Pen ja Emmanuel Macron väittelivät televisiossa. Kuva: EPA/ERIC FEFERBERG

Ranskalaiset valitsevat sunnuntaina uuden presidentin. Presidenttiehdokkaat Marine Le Pen ja Emmanuel Macron väittelivät eilen televisiossa viimeisen kerran ennen vaalipäivää.

Ehdokkaat väittelivät paljon taloudesta, ulkopolitiikasta ja terrorismin torjunnasta. Le Pen sanoi, että Macron on poliittisen eliitin ehdokas.

Macron sanoi, että Le Pen levittää vihaa ja valheita. 

Mielipidetiedustelujen mukaan Macron voitti väittelyn.

Prinssi Philip lopettaa työt

Englannin prinssi Philip.
Britannian prinssi Philip täyttää 96 ja lopettaa edustustyön. Kuva: Will Oliver / EPA

Britannian prinssi Philip lopettaa edustustyöt ja jää eläkkeelle. Prinssi Philip täyttää kesäkuussa 96 vuotta. Hän on työskennellyt kuningatar Elisabethin kanssa prinssinä melkein 70 vuotta.

Britannian hovi kertoi päivällä, että prinssi Philip lopettaa edustustyön elokuussa. Kuningatar Elisabet II jatkaa työtään niin kuin ennenkin.

Kevätkylvöt ovat alkaneet

Traktori pellolla
Pelloilla näkyy pian traktoreita kylvötöissä. Kuva: Lassi Lähteenmäki / Yle

Maanviljelijät ovat alkaneet tehdä kevätkylvöjä. Asiantuntijat kertovat, että kylvötyöt eivät ole vielä myöhässä, vaikka kevät on ollut kylmä.

Viljelijät arvioivat, että esimerkiksi ensimmäisiä uusia perunoita voidaan ehkä syödä toukokuun lopussa. Uudet perunat ovat suuri suomalainen herkku.

 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä