Torstai 4.6.2020 (radio)


Koulujen etäopetus

kosonen andersson
Ministerit Hanna Kosonen ja Li Andersson kertoivat hallituksen suunnitelmista torstaina.

Hallitus valmistautuu koulujen syyslukukauteen. Oppilaat menevät syksyllä normaalisti kouluun.

Hallitus kuitenkin haluaa, että koulut pystyvät järjestämään syksyllä myös etäopetusta. Etäopetusta ehkä tarvitaan, jos koronatilanne pahenee. Opetus voidaan järjestää esimerkiksi niin, että oppilaat ovat välillä koulussa ja välillä etäopetuksessa.

Hallitus ehdottaa, että lakia muutetaan niin, että etäopetus on mahdollista ensi syksyn aikana. Lakimuutoksesta päättää eduskunta.

Puolueiden kannatus

Puoluekannatus 11.5.–2.6.2020.
Puolueiden kannatusluvut näyttävät nyt tältä. Kuva: Otso Ritonummi / Yle

SDP:n kannatus on kasvanut koronakriisin aikana. SDP on pääministeri Sanna Marinin puolue. Suomalaiset ovat tyytyväisiä siihen, miten Marin on hoitanut koronakriisiä.

SDP oli suurin puolue, kun Yle kysyi suomalaisilta, mitä puoluetta he kannattavat. Noin 23 prosenttia vastaajista kannattaa SDP:tä.

Toinen suuri hallituspuolue keskusta on kuitenkin menettänyt kannatusta. Keskustan kannatus on laskenut noin 10 prosenttiin.

Muiden puolueiden kannatus ei ole paljon muuttunut. Puolueiden kannatusluvut löytyvät Ylen nettisivuilta. Osoite on yle.fi.

Suomen koronatilanne

Tartuntavaarasta kertova Pääsy kielletty -kielto laboratoriossa, jossa analysoidaan koronavirusnäytteitä.
Koronatartunnat ovat jo vähentyneet. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Suomen koronatilanne on hyvä.

Torstaina ei raportoitu yhtään uutta koronatartuntaa. Yhteensä noin 6900 ihmistä on saanut koronatartunnan.

Kuolemantapauksia on tullut yksi lisää. Koronavirus on tappanut Suomessa nyt 322 ihmistä.

Koronavirus on erityisesti Helsingin ongelma. Suurin osa uusista koronatapauksista on Helsingissä ja Helsingin ympärillä Uudellamaalla.

Monilla muilla alueilla ei ole viikkoon löydetty yhtään uutta koronatapausta.

Maahanmuuttajien firmat

Työntekijä desinfioi myymälän ovenripaa kauppakeskuksessa.
Koronakriisi on tuonut ongelmia esimerkiksi kaupan alalle. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Koronakriisi on aiheuttanut vahinkoa monille maahanmuuttajien firmoille. Maahanmuuttajayrittäjät ovat kärsineet koronakriisistä jopa enemmän kuin muut yrittäjät.

Noin 60 prosenttia maahanmuuttajayrittäjistä sanoo, että myynti on laskenut. Noin 20 prosenttia sanoo, että myynti loppui koronakriisin takia kokonaan.

Koronakriisi on ollut tosi vaikea maahanmuuttajayrittäjille, koska he työskentelevät usein palvelualoilla. Korona-aika on ollut vaikea juuri palvelualoilla.

Tiedot on kerännyt järjestö Suomen Yrittäjät.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä