Torstai 4.8.2022

TV:n selkouutisilla on kesätauko 6.6.–12.8.
Lue ja kuuntele radiolähetys tästä.

Suomen Nato-jäsenyys

Yhdysvaltain kongressitalo ja sen edustalla oleva aukio.
USA:n senaatti kokoontuu kongressin rakennuksessa pääkaupunki Washingtonissa. Kuva: Michael Brochstein / SOPA Images / AOP

Suomen jäsenyys puolustusliitto Natossa on taas lähempänä.

Nyt myös Yhdysvallat eli USA on hyväksynyt Suomen ja Ruotsin Natoon. Senaatti äänesti asiasta USA:ssa keskiviikkona.

Äänestystulos oli selvä. 95 senaattoria kannatti Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyttä, vain 1 senaattori äänesti vastaan. Senaatissa on 100 senaattoria.

Suomelle ja Ruotsille on tärkeää, että USA hyväksyi ne Natoon. USA on puolustusliitto Naton suurin ja tärkein maa.

Yhteensä 23 Nato-maata on jo hyväksynyt Suomen ja Ruotsin Natoon. Natossa on 30 maata, ja niiden kaikkien pitää hyväksyä uudet jäsenmaat.

Suomi ja Ruotsi hakivat Naton jäsenyyttä toukokuussa. Syynä oli se, että Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Suomi ja Ruotsi arvioivat, että Nato-jäsenyys tuo niille turvaa Venäjää vastaan.

Puolueiden kannatus

Ylen puoluekannatusmittaus 08/2022
Kuva: Eetu-Mikko Pietarinen / Yle

Kokoomus on Suomen suosituin puolue. Näin kertoo Ylen kannatusmittaus.

Kannatusmittauksessa ihmisiltä kysyttiin, mitä puoluetta he aikovat äänestää. Yli 23 prosenttia vastaajista aikoi äänestää kokoomusta.

Kokoomus on nyt oppositiopuolue, eli se ei ole hallituksessa. Kokoomuksen puheenjohtaja on Petteri Orpo.

Kannatusmittauksen toiseksi suurin puolue on SDP. Yli 20 prosenttia vastaajista aikoi äänestä SDP:tä.

SDP on nyt hallituspuolue. Pääministeri Sanna Marin on SDP:n puheenjohtaja.

Suomessa järjestetään eduskuntavaalit ensi keväänä. Vaalien jälkeen suurimman puolueen puheenjohtajasta tulee todennäköisesti pääministeri.

Kaikkien puolueiden kannatusluvut löytyvät Ylen nettisivuilta.

Ylimääräinen lapsilisä

Annika Saarikko puhuu tiedotusvälineille.
Valtiovarainministeri eli rahaministeri Annika Saarikko. Kuva: Sakari Piippo / Yle

Rahaministeri Annika Saarikko ehdottaa ylimääräistä lapsilisää kaikille perheille.

Saarikko ehdottaa, että perheet saavat jokaisesta lapsesta 2 lapsilisää joulukuussa.

Saarikon mielestä perheet tarvitsevat tukea, koska hinnat nousevat. Esimerkiksi ruuan hinta on noussut paljon.

Saarikon ehdotus toteutuu melko varmasti. Arvioidaan, että ylimääräinen lapsilisä maksaa valtiolle yli 100 miljoonaa euroa.

Sää

sääkartta

Perjantaina sataa ja ukkostaa. Eniten sataa lännessä ja pohjoisessa.

Lauantaina sää poutaantuu eli sateet vähenevät. Samalla sää kuitenkin viilenee.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä