Torstai 4.8.2022
Suomen Nato-jäsenyys
Suomen jäsenyys puolustusliitto Natossa on taas lähempänä.
Nyt myös Yhdysvallat eli USA on hyväksynyt Suomen ja Ruotsin Natoon. Senaatti äänesti asiasta USA:ssa keskiviikkona.
Äänestystulos oli selvä. 95 senaattoria kannatti Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyyttä, vain 1 senaattori äänesti vastaan. Senaatissa on 100 senaattoria.
Suomelle ja Ruotsille on tärkeää, että USA hyväksyi ne Natoon. USA on puolustusliitto Naton suurin ja tärkein maa.
Yhteensä 23 Nato-maata on jo hyväksynyt Suomen ja Ruotsin Natoon. Natossa on 30 maata, ja niiden kaikkien pitää hyväksyä uudet jäsenmaat.
Suomi ja Ruotsi hakivat Naton jäsenyyttä toukokuussa. Syynä oli se, että Venäjä hyökkäsi Ukrainaan. Suomi ja Ruotsi arvioivat, että Nato-jäsenyys tuo niille turvaa Venäjää vastaan.
Puolueiden kannatus
Kokoomus on Suomen suosituin puolue. Näin kertoo Ylen kannatusmittaus.
Kannatusmittauksessa ihmisiltä kysyttiin, mitä puoluetta he aikovat äänestää. Yli 23 prosenttia vastaajista aikoi äänestää kokoomusta.
Kokoomus on nyt oppositiopuolue, eli se ei ole hallituksessa. Kokoomuksen puheenjohtaja on Petteri Orpo.
Kannatusmittauksen toiseksi suurin puolue on SDP. Yli 20 prosenttia vastaajista aikoi äänestä SDP:tä.
SDP on nyt hallituspuolue. Pääministeri Sanna Marin on SDP:n puheenjohtaja.
Suomessa järjestetään eduskuntavaalit ensi keväänä. Vaalien jälkeen suurimman puolueen puheenjohtajasta tulee todennäköisesti pääministeri.
Kaikkien puolueiden kannatusluvut löytyvät Ylen nettisivuilta.
Ylimääräinen lapsilisä
Rahaministeri Annika Saarikko ehdottaa ylimääräistä lapsilisää kaikille perheille.
Saarikko ehdottaa, että perheet saavat jokaisesta lapsesta 2 lapsilisää joulukuussa.
Saarikon mielestä perheet tarvitsevat tukea, koska hinnat nousevat. Esimerkiksi ruuan hinta on noussut paljon.
Saarikon ehdotus toteutuu melko varmasti. Arvioidaan, että ylimääräinen lapsilisä maksaa valtiolle yli 100 miljoonaa euroa.
Sää

Perjantaina sataa ja ukkostaa. Eniten sataa lännessä ja pohjoisessa.
Lauantaina sää poutaantuu eli sateet vähenevät. Samalla sää kuitenkin viilenee.