Torstai 5.10.2017 (radio)

SDP nousi opposition suurimmaksi puolueeksi

Puoluekannatusarviot
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

SDP on suosituin oppositiopuolue, kertoo Ylen uusi kannatusmittaus. Sen teki Taloustutkimus. SDP nousi samalla oppositiopuolue vihreiden ohi. Kyselyssä SDP:tä kannatti yli 17 prosenttia vastaajista. Nousua on melkein 2 prosenttiyksikköä. Vihreitä kannatti yli 16 prosenttia.

Keskustan suosio laski alle 16 prosentin. Kokoomuksen kannatus on melkein 22 prosenttia.

Kokoomus ja keskusta ovat hallituspuolueita. Taloustutkimuksen toimitusjohtaja Jari Pajunen sanoo, että suuri ero kannatuksessa voi haitata hallituksen työskentelyä.

Kyselyyn vastasi melkein 2000 ihmistä.

Syrjäytyminen aiheuttaa rikollisuutta

kihlakunnansyyttäjä Eija Velitski
Kihlakunnansyyttäjä Eija Velitski näkee omassa työssä, kuinka syrjäytyminen aiheuttaa rikollisuutta. Kuva: Juha Kivioja / Yle

Syrjäytyminen on tärkein Suomen sisäisen turvallisuuden haaste. Näin arvioi hallituksen tuore turvallisuusstrategia eli suunnitelma. Rikostilastoissa on paljon pienituloisia, työttömiä ja velkaisia nuoria aikuisia. Alle viisi (5) prosenttia väestöstä tekee yli puolet kaikista rikoksista.

Syrjäytymistä estää parhaiten työnteko, suunnitelmassa sanotaan. Hyvinvointi kuitenkin jakaantuu epätasaisesti, ja monet syrjäytyvät monilla eri tavoilla.

Rikoksentorjuntaneuvoston puheenjohtaja Eija Velitski sanoo, että rikollisuutta ehkäistään Suomessa huonosti. Velitski ehdottaa, että yksi viranomainen alkaa ehkäistä rikoksia ja syrjäytymistä. Se voi olla virasto tai laitos. Muiden viranomaisten tehtävä on hoitaa oma alue ja olla yhteistyössä muiden kanssa, Velitski sanoo.

Sisäisen turvallisuuden suunnitelmaa teki yli sata (100) asiantuntijaa.

Kirjallisuuden Nobelin saa Kazuo Ishiguro

Kazuo Ishiguro
Ishiguro ei ollut Nobel-palkinnon ennakkosuosikki. Kuva: WENN / AOP

Nobelin kirjallisuuspalkinnon on voittanut brittiläinen Kazuo Ishiguro.

Ishiguro syntyi Japanissa vuonna 1954, mutta hän kasvoi Englannissa. Ishigurolta on suomennettu seitsemän (7) teosta.

Hänet tunnetaan parhaiten kirjasta, joka on käännetty suomeksi nimellä Pitkän päivän ilta. Siitä on tehty samanniminen elokuva.

Terveisiä Piilaaksosta

Poika hymyilee.
Terveisiä Piilaaksosta! Kuva: Yle

Eri puolilla maailmaa asuu suuri joukko suomalaisia lapsia ja nuoria, jotka opiskelevat suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria Suomi-kouluissa.

Kun itsenäinen Suomi nyt täyttää 100 vuotta, Suomi-koulut lähettävät videolla terveisiä Suomeen.

Uusimmat terveiset tulevat Silicon Valleyn eli Piilaakson Suomi-koulusta, USA:sta.

Silicon Valleyn Suomi-koulun terveiset voi käydä katsomassa selkouutisten internet-sivuilla osoitteessa yle.fi/selkouutiset, osassa Suomi 100, ja myös selkouutisten Facebook-sivulla.

Silicon Valleyn Suomi-koulun terveiset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä