Torstai 5.10.2017 (radio)

SDP nousi opposition suurimmaksi puolueeksi

Puoluekannatusarviot
Kuva: Yle Uutisgrafiikka

SDP on suosituin oppositiopuolue, kertoo Ylen uusi kannatusmittaus. Sen teki Taloustutkimus. SDP nousi samalla oppositiopuolue vihreiden ohi. Kyselyssä SDP:tä kannatti yli 17 prosenttia vastaajista. Nousua on melkein 2 prosenttiyksikköä. Vihreitä kannatti yli 16 prosenttia.

Keskustan suosio laski alle 16 prosentin. Kokoomuksen kannatus on melkein 22 prosenttia.

Kokoomus ja keskusta ovat hallituspuolueita. Taloustutkimuksen toimitusjohtaja Jari Pajunen sanoo, että suuri ero kannatuksessa voi haitata hallituksen työskentelyä.

Kyselyyn vastasi melkein 2000 ihmistä.

Syrjäytyminen aiheuttaa rikollisuutta

kihlakunnansyyttäjä Eija Velitski
Kihlakunnansyyttäjä Eija Velitski näkee omassa työssä, kuinka syrjäytyminen aiheuttaa rikollisuutta. Kuva: Juha Kivioja / Yle

Syrjäytyminen on tärkein Suomen sisäisen turvallisuuden haaste. Näin arvioi hallituksen tuore turvallisuusstrategia eli suunnitelma. Rikostilastoissa on paljon pienituloisia, työttömiä ja velkaisia nuoria aikuisia. Alle viisi (5) prosenttia väestöstä tekee yli puolet kaikista rikoksista.

Syrjäytymistä estää parhaiten työnteko, suunnitelmassa sanotaan. Hyvinvointi kuitenkin jakaantuu epätasaisesti, ja monet syrjäytyvät monilla eri tavoilla.

Rikoksentorjuntaneuvoston puheenjohtaja Eija Velitski sanoo, että rikollisuutta ehkäistään Suomessa huonosti. Velitski ehdottaa, että yksi viranomainen alkaa ehkäistä rikoksia ja syrjäytymistä. Se voi olla virasto tai laitos. Muiden viranomaisten tehtävä on hoitaa oma alue ja olla yhteistyössä muiden kanssa, Velitski sanoo.

Sisäisen turvallisuuden suunnitelmaa teki yli sata (100) asiantuntijaa.

Kirjallisuuden Nobelin saa Kazuo Ishiguro

Kazuo Ishiguro
Ishiguro ei ollut Nobel-palkinnon ennakkosuosikki. Kuva: WENN / AOP

Nobelin kirjallisuuspalkinnon on voittanut brittiläinen Kazuo Ishiguro.

Ishiguro syntyi Japanissa vuonna 1954, mutta hän kasvoi Englannissa. Ishigurolta on suomennettu seitsemän (7) teosta.

Hänet tunnetaan parhaiten kirjasta, joka on käännetty suomeksi nimellä Pitkän päivän ilta. Siitä on tehty samanniminen elokuva.

Terveisiä Piilaaksosta

Poika hymyilee.
Terveisiä Piilaaksosta! Kuva: Yle

Eri puolilla maailmaa asuu suuri joukko suomalaisia lapsia ja nuoria, jotka opiskelevat suomen kieltä ja suomalaista kulttuuria Suomi-kouluissa.

Kun itsenäinen Suomi nyt täyttää 100 vuotta, Suomi-koulut lähettävät videolla terveisiä Suomeen.

Uusimmat terveiset tulevat Silicon Valleyn eli Piilaakson Suomi-koulusta, USA:sta.

Silicon Valleyn Suomi-koulun terveiset voi käydä katsomassa selkouutisten internet-sivuilla osoitteessa yle.fi/selkouutiset, osassa Suomi 100, ja myös selkouutisten Facebook-sivulla.

Silicon Valleyn Suomi-koulun terveiset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Alakoululaisia ottamassa ruokaa koulun ruokalassa.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Suomikoulu Kuola Lumpur Malesiassa.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Kuva Luksian videoblogisarjan lopetusjaksosta.

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä