Torstai 5.12.2019 (radio)

Puolueiden kannatus

puoluekannatus
Perussuomalaiset on suosituin puolue Ylen kannatuskyselyssä. Kuva: Lasse Isokangas / Yle

Perussuomalaisten kannatus on suurempaa kuin koskaan ennen. Ylen mittauksessa perussuomalaisia kannattaa 24,3 prosenttia vastaajista.

Toiseksi eniten kannatusta on kokoomuksella, 18,6 prosenttia.

Tällä hetkellä vihreät on suosituin hallituspuolue. Sen kannatus on 13,9 prosenttia.

Pääministeripuolue SDP:n kannatus on nyt reilut 13 prosenttia. SDP:n kannatus on laskenut eduskuntavaalien jälkeen yli 4 prosenttiyksikköä.

Keskusta on menettänyt eniten kannatusta. Keskustan kannatus on nyt 10,6 prosenttia.

Rinne hallitustunnustelijaksi

Antti Rinne.
SDP on valinnut Antti Rinteen hallitustunnustelijaksi. Kuva: Lehtikuva

SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne on hallitustunnustelija. Puolueiden eduskuntaryhmät valitsivat Rinteen hallitustunnustelijaksi SDP:n ehdotuksen mukaan.

Rinteen tavoite on, että hallitusohjelma on selvillä sunnuntaina.

SDP:n puoluevaltuusto valitsee ehdokkaan pääministeriksi sunnuntai-iltana.

Pääministeriksi haluavat ainakin liikenne- ja viestintäministeri, varapuheenjohtaja Sanna Marin ja eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Lindtman.

Ehkäisypilleri, joka otetaan kerran kuussa

Ehkäisyvälineitä
Pillerit, kondomi, ehkäisykapseli, kierukka. Vain kerran kuukaudessa otettava e-pilleri voisi olla ratkaisu pillereiden unohteluun. Kuva: AOP

Tutkijat ovat kehittäneet ehkäisypillerin, joka otetaan vain kerran kuukaudessa.

Pilleri pysyy vatsassa useita viikkoja. Siitä vapautuu koko ajan hormonia, joka estää raskauden. Asiasta kertoo Britannian yleisradioyhtiö BBC.

Pilleri on suunniteltu niin, että se kestää vatsahappoja.

Miljoonat naiset ympäri maailman käyttävät ehkäisypillereitä. Ongelmana on, että pillerin ottaminen voi unohtua.

Uutta e-pilleriä on jo testattu sioilla. Amerikkalaiset tutkijat toivovat, että pilleriä voidaan kokeilla ihmisille muutamien vuosien kuluessa. Pilleri ei siis tule myyntiin vielä pitkään aikaan.

Presidentti Koiviston muistomerkki

Mauno Koivisto muistokirja.
Presidentti Mauno Koivisto kuoli 12. toukokuuta 2017. Hän toimi Suomen tasavallan presidenttinä vuosina 1982–1994. Kuva: Mauri Ratilainen / AOP

Presidentti Mauno Koivisto saa muistomerkin Helsinkiin.

Muistomerkki paljastetaan vuonna 2023. Silloin on kulunut 100 vuotta siitä, kun Mauno Koivisto syntyi.

Valtioneuvoston kanslia on asettanut muistomerkkiä varten toimikunnan. Toimikuntaa johtaa entinen pääministeri Paavo Lipponen.

Toimikunta järjestää suunnittelukilpailun ja valitsee muistomerkin toimittajat. Toimikunta myös päättää, missä muistomerkki on.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä