Torstai 5.4.2018 (radio)


Liikunnan puute maksaa

Poika liikuntatunnilla.
Jumppa tekee hyvää terveydelle. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Suomi menettää paljon rahaa, koska suomalaiset eivät liiku tarpeeksi. UKK-instituutin raportti kertoo, että liikunnan puute maksaa yhteiskunnalle vähintään 3 miljardia euroa joka vuosi.

Esimerkiksi terveydenhoito on kalliimpaa, jos ihmisillä on huono kunto. Huono kunto aiheuttaa myös sairauksia, joiden takia ihminen ei pysty tekemään työtä. Silloin ihminen ei maksa yhteiskunnalle veroja, mutta yhteiskunta maksaa hänelle tukia.

UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankari ihmettelee, että Suomessa puhutaan vain vähän liikunnan puutteen kuluista. Kysymys on kuitenkin miljardeista euroista, Vasankari sanoo.

100-vuotisjuhla huomattiin

Opiskelua Oulun Talvikankaan koulun avoimessa opetusympäristössä.
Suomalainen koulu kiinnosti ulkomailla myös Suomen juhlavuonna. Kuva: Paulus Markkula / Yle

Suomen 100-vuotisjuhla näkyi maailmalla. Näin kertoo Suomen ulkoministeriö.

Itsenäinen Suomi täytti viime vuonna 100 vuotta, ja maailman media kertoi Suomesta enemmän kuin tavallisesti. Media kertoi Suomesta eniten naapurimaissa ja myös Saksassa, Britanniassa, USA:ssa ja Japanissa.

Mediaa kiinnosti eniten suomalainen koulutus. Myös suomalaisesta kulttuurista ja esimerkiksi keppihevosista kirjoitettiin paljon.

Siitepölyaika on edessä

Koivu.
Koivun siitepölyä tulee tänä keväänä paljon. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Siitepölyaika alkaa tänä keväänä myöhemmin kuin tavallisesti. Leppäpuun siitepölyä on tullut ulkomailta Suomeen tuulen mukana, mutta muuten siitepölyä ei vielä ole ollut ilmassa.

Pian puut alkavat kukkia myös Suomessa. Arvioidaan, että koivun siitepölyä tulee tänä vuonna paljon. Se tietää ongelmia allergisille ihmisille.

Kesärenkaat saavat odottaa

Kesärenkaita varastossa.
Kesärenkaat voi jo vaihtaa, kun ajokeli paranee. Kuva: Antti Haavisto/Yle

Pian on myös aika vaihtaa autoon kesärenkaat. Nastarenkaiden käyttöaika loppuu virallisesti ensi maanantaina.

Autoilijan ei kuitenkaan ole pakko vaihtaa renkaita maanantaihin mennessä. Nastarenkaita saa käyttää vielä myöhemminkin, jos ajokeli on huono.

Suomessa on vielä paljon lunta, ja pääsiäisenä lunta satoi lisää. Siksi rengasliikkeissä on ollut vasta vähän asiakkaita, jotka ovat halunneet autoon kesärenkaat.

Rengasliikkeissä odotetaan ruuhkaa, heti kun sää paranee.

Lapissa sataa lunta

Puistomaisemaa Ruskeasuo keskuspuisto Helsinki
Lunta on vielä suuressa osassa maata, ja Lapissa lunta sataa lisää. Kuva: Derrick Frilund / Yle

Talvinen sää jatkuu. Perjantaina Lapissa voi sataa yli 10 senttimetriä lunta. Perjantain ja lauantain välisenä yönä lunta voi sataa myös etelässä. Ajokeli voi olla huono.

Lauantaina on todennäköisesti kuivaa ja aurinkoista. Sää on lauantaina myös lämmin.

Sunnuntaina voi tulla taas sateita.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Eduskuntavaalit 2023 selkosuomeksi

Kaksi naista ja kaksi miestä vierekkäin seinää vasten.

Mohor Banerjee, Janica Hirvenkivi ja Petri Strömberg keskustelevat Tuukka Lukinmaan kanssa.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä