Torstai 5.5.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuka on Naton pääsihteeri?

Oikea vastaus:

Jens Stoltenberg.

2.Mitä hän sanoo Suomesta ja Natosta?

Oikea vastaus:

Stoltenbergin mielestä Nato vahvistuu, jos Suomesta tulee Naton jäsen.

3.Milloin Suomi päättää, hakeeko se Naton jäsenyyttä?

Oikea vastaus:

Ehkä jo toukokuun aikana.

4.Miksi Suomessa puhutaan Natosta juuri nyt?

Oikea vastaus:

Ukrainan sodan takia.

5.Kuinka monta jäsenmaata Natossa on?

Oikea vastaus:

30.

6.Mikä puolue on nyt suosituin?

Oikea vastaus:

Kokoomus.

7.Miksi sen kannatus on kuitenkin vähän laskenut?

Oikea vastaus:

Nyt myös monet muut puolueet haluavat, että Suomesta tulee Naton jäsen.

8.Mitkä puolueet ovat kannatusmittauksessa seuraavina?

Oikea vastaus:

SDP, perussuomalaiset ja keskusta.

9.Mille vanhusryhmille aiotaan nyt antaa neljäs koronarokotus?

Oikea vastaus:

Se aiotaan antaa vanhuksille, jotka ovat kotihoidossa tai omaishoidossa.

10.Milloin nuoremmille ihmisille aiotaan antaa neljäs koronarokotus?

Oikea vastaus:

Ehkä syksyllä.

11.Minkälainen on perjantain sää?

Oikea vastaus:

Aurinkoinen ja lämmin.

12.Muuttuuko sää viikonloppuna?

Oikea vastaus:

Kyllä, Suomeen tulee sateita ja sää kylmenee.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutisilla on kesätauko 6.6.-12.8.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä