Torstai 5.8.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Hallitus teki koronapäätöksiä

Kasarmitorin jättiterassilla vietettiin kesäpäivää 14. kesäkuuta.
Ravintoloiden rajoitukset tiukkentuvat koronan leviämisvaiheen alueilla. Kuva: Silja Viitala / Yle

Koronarokotukset laajenevat Suomessa.

Koronarokotuksia laajennetaan 12-15-vuotiaisiin lapsiin ja nuoriin. Rokotukset alkavat ensi viikolla.

Hallitus päätti asiasta tänään torstaina.

Hallitus päätti myös, että ravintolarajoituksia kiristetään pahentuneen koronatilanteen takia. Koronan leviämisalueilla ravintoloiden pitää mennä kiinni kello 23 ja asiakkaiden määrää pitää rajoittaa sisätilojen lisäksi myös terasseilla. Lisäksi sisätiloissa ei saa enää tanssia eikä laulaa karaokea.

Rajoitukset koskevat ravintoloita Helsingin seudulla, Varsinais-Suomessa, Pirkanmaalla ja Kymenlaaksossa. Rajoitukset tulevat voimaan sunnuntaina.

Kiihtymisalueilla ravintolat saavat olla auki kello yhteen yöllä.

Tänään Suomessa todettiin 752 uutta koronatartuntaa. Uusien koronatapausten määrä on kasvanut lähes 60 prosenttia viikon aikana.

Koulut alkavat lähiopetuksessa

Käsidesiä ja kasvomaskeja preliminäärikoetilan ovella.
Kouluissa torjutaan koronaa myös tänä syksynä esimerkiksi käsidesillä ja turvaväleillä. Kuva: Silja Viitala / Yle

Kouluvuosi alkaa tänä syksynä lähiopetuksessa.

Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos suosittelevat, että peruskouluissa, lukioissa ja ammattikouluissa koulu aloitetaan lähiopetuksessa. Koronatartuntojen leviämistä kouluissa torjutaan tutuilla keinoilla eli hyvällä hygienialla, ilmanvaihdolla ja turvaväleillä.

Korkeakoulut päättävät itse, miten ne järjestävät opetuksen. Myös korkeakoulut aikovat lisätä lähiopetusta.

Mira Potkonen sai pronssia

Mira Potkonen gråter.
Nyrkkeilijä Mira Potkonen oli pettynyt pronssimitaliin. Kuva: Lehtikuva

Suomi on saanut toisen mitalin Tokion olympialaisissa. Nyrkkeilijä Mira Potkonen sai pronssia.

Tämä on Potkoselle toinen olympiapronssi. Hän sai pronssia myös Rion olympialaisissa vuonna 2016.

Mira Potkonen aikoo lopettaa nyrkkeilyn näihin olympialaisiin.

Kokoomus on suosituin

Heinäkuun 2021 puoluekannatusmittaus. Kokoomus on suurin puolue, SDP ja perussuomalaiset seuraavina.
Kuva: Illusia Sarvas / Yle

Yle on tehnyt uuden kyselyn puolueiden kannatuksesta. Kyselyn tulos on melko samanlainen kuin viime kuussa.

Kokoomus on suosituin puolue. Sitä kannattaa noin 20 prosenttia suomalaisista.

Toiseksi suosituin on SDP 19 prosentin kannatuksella.

Kolmantena on perussuomalaiset, jota kannattaa noin 18 prosenttia suomalaisista.

Perjantain sää

Suomen sääkartta
Kuva: Yle

Sää on huomenna melko aurinkoista. Pohjois-Lapissa voi tulla sadekuuroja. Lämpötila on 18 ja 23 asteen välillä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä