Torstai 5.9.2019 (radio)


Raumalla tapahtui auto-onnettomuus

Rauman kuolonkolarin onnettomuuspaikka 5. syyskuuta 2019.
Rauman onnettomuuspaikka. Kuva: Katja Halinen / Yle

Länsi-Suomessa Raumalla on tapahtunut paha auto-onnettomuus. Onnettomuudessa kuoli 3 ihmistä.

Onnettomuus tapahtui myöhään keskiviikkoiltana. Kuolleet olivat nuoria miehiä.

Poliisi sanoo, että auto ajoi liian kovaa vauhtia. Se suistui tieltä ojaan, törmäsi puihin ja syttyi palamaan.

Onnettomuuspaikalle tuli ihmisiä, mutta he eivät pystyneet auttamaan auton matkustajia.

Veikkaus poistaa peliautomaatteja

Veikkauksen peliautomaatti
Suomessa on paljon peliautomaatteja. Kuva: Retu Liikanen / Yle

Rahapelifirma Veikkaus uudistaa toimintaa. Veikkaus on valtion firma.

Veikkaus hoitaa esimerkiksi Lottoa, Fintotoa ja peliautomaatteja. Sen tehtävä on myös vähentää pelaamisen haittoja.

Veikkaus kertoi torstaina, että se esimerkiksi vähentää peliautomaatteja. Noin 3000 peliautomaattia poistetaan.

Suomessa on kritisoitu sitä, että peliautomaatteja on paljon ja monissa paikoissa, esimerkiksi kaupoissa. Peliautomaatit aiheuttavat riippuvuutta, eli monien on vaikea lopettaa pelaamista.

Muutosten jälkeen Veikkaus kerää valtiolle rahaa vähemmän kuin ennen.

Perussuomalaiset vie kannatusta keskustalta

Jussi Halla-aho
Perussuomalaisten puoluejohtaja Jussi Halla-aho. Kuva: Minna Raitavuo / Lehtikuva

Perussuomalaisten kannatus on noussut.

Ylen uudessa kyselyssä perussuomalaiset on suurin puolue. Perussuomalaiset on vienyt kannatusta erityisesti keskustalta. Perussuomalaisten kannatus on nyt yli 20 prosenttia.

Toiseksi eniten kannatusta on kokoomuksella, vähän yli 17 prosenttia. Perussuomalaiset ja kokoomus ovat oppositiopuolueita, eli ne eivät ole hallituksessa.

Suurin hallituspuolue SDP on kyselyssä kolmas. SDP:n kannatus on noin 17 prosenttia. SDP on pääministeri Antti Rinteen puolue.

Hallituspuolue keskusta on menettänyt kannatusta eniten. Keskustan kannatus on alle 12 prosenttia.

Kaikkien puolueiden kannatusluvut löytyvät osoitteesta yle.fi.

No-harm Center?

Kuvakaappaus Vaasan keskussairaalan nettisivuilta.
No-harm Center hoitaa potilasturvallisuutta. Kuva: Mirva Ekman / Yle

Suomen virastoilla on nimiongelmia. Monet virastot ovat ottaneet englanninkielisen nimen, joka ei sano ihmisille mitään.

Esimerkiksi Vaasan keskussairaalaan perustettiin viime viikolla potilasturvallisuuskeskus. Se tutkii, onko hoito potilaille Suomessa turvallista.

Monet suomalaiset eivät kuitenkaan tiedä, mitä keskus tekee, koska sen nimi on No-harm Center. Myös Kotimaisten kielten keskus on kritisoinut nimeä.

Kritiikin jälkeen Vaasassa on päätetty, että No-harm Centerin nimeä muutetaan ainakin vähän.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä