Torstai 6.12.2018 (radio)


Itsenäisyyspäivä

Entinen puolustusvoimain komentaja, kenraali Jaakko Valtanen ensimmäisenä vieraana kättelemässä Tasavallan presidentti Sauli Niinistöä ja rouva Jenni Haukiota.
Presidenttipari otti vieraat vastaan Presidentinlinnassa. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Tänään torstaina on vietetty Suomen itsenäisyyspäivää. Itsenäinen Suomi täyttää tänä vuonna 101 vuotta.

Itsenäisyyspäivän suurin juhla on Presidentinlinnassa. Presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio ovat kutsuneet Presidentinlinnaan noin 1700 vierasta.

Linnan juhlien teema on tänä vuonna ympäristö. Teema näkyy myös juhlien ruokatarjoilussa. Vieraille tarjotaan esimerkiksi kasviksia ja suomalaista kalaa.

Iso osa suomalaisista seuraa Linnan juhlia televisiosta. Katsojia kiinnostavat erityisesti juhlapuvut.

Rouva Haukiolla on tänä vuonna puku, jonka kangas on tehty koivusta eli puusta. Puvun suunnittelijat ovat Aalto-yliopiston opiskelijoita.

Sotaveteraanit ja lotat

98-vuotias Aune-Leea Huotari ja valokuva hänestä itsestään sodan aikana.
Vuoden Lotta Aune-Leea Huotari. Huotarin kädessä on valokuva, jossa hän on sodan aikana. Kuva: Jarmo Nuotio / Yle

Linnan juhlien kunniavieraita ovat sotaveteraanit ja lotat.

Sotaveteraanit ovat miehiä, jotka taistelivat Suomen armeijassa toisen maailmansodan aikana. Lotat ovat naisia, jotka sodan aikana auttoivat armeijaa esimerkiksi hoitajan tai keittäjän tehtävissä. Sotaveteraaneja ja lottia ei ole enää paljon, koska sodasta on jo yli 70 vuotta.

Uutiset ovat kertoneet itsenäisyyspäivänä 98-vuotiaasta Aune-Leea Huotarista. Hän on saanut kunniamaininnan Vuoden Lotta.

Sodan aikana Huotari kuljetti verta paikkoihin, joissa hoidettiin sotilaita. Jos veri loppui, Huotari antoi potilaille omaa vertaan.

Itsenäinen Suomi

Presidentinlinna ja Tuomiokirkko.
Presidentinlinnassa juhlitaan itsenäistä Suomea. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Suomi on ollut itsenäinen 101 vuotta, mutta Suomen historia on paljon pitempi.

Suomi oli osa Ruotsia yli 600 vuotta. Siksi Suomi on hyvin samanlainen maa kuin Ruotsi.

Vuonna 1809 Suomesta tuli osa Venäjää. Venäjän aika jatkui noin 100 vuotta.

Joulukuun 6. päivä vuonna 1917 eduskunta eli Suomen parlamentti päätti, että Suomi on itsenäinen. Se tarkoittaa, että suomalaiset päättävät itse omista asioista.

Siksi joulukuun 6. päivä on suomalaisille juhlapäivä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä