Torstai 6.2.2020 (radio)


Hoitajien määrä vanhustenhoidossa

Hoitaja ja vanhus hoivakodissa.
Hoitajia tulee ehkä lisää vanhustenhoitoon. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Hallitus haluaa lisätä hoitajien määrää vanhustenhoidossa. Hallitus ehdottaa lakia, joka sanoo tarkasti, kuinka paljon hoitajia pitää olla.

Hallituksen mielestä 10 vanhusta tarvitsee 7 hoitajaa. Niin paljon hoitajia pitää olla hoitopaikoissa, joissa vanhukset ovat hoidossa koko ajan.

Jos eduskunta hyväksyy hallituksen lakiehdotuksen, laki tulee voimaan viimeistään 3 vuoden kuluttua. Silloin tarvitaan myös yli 4000 hoitajaa lisää.

Puolueiden kannatus

Puoluekannatusgrafiikka
Kuva: Laura Merikalla/Yle

Yle on kysynyt suomalaisilta, mitä puoluetta he kannattavat.

Eniten kannatusta saa perussuomalaiset. Perussuomalaiset on ainoa puolue, jonka kannatus on yli 20 prosenttia. Toiseksi eniten kannatusta saa kokoomus.

Perussuomalaiset ja kokoomus ovat oppositiopuolueita, eli ne eivät ole mukana hallituksessa.

Hallituspuolueet SDP ja vihreät ovat kasvattaneet kannatusta, mutta ne jäävät vielä isojen oppositiopuolueiden taakse.

Hallituspuolue keskustan kannatus on laskenut. Asiantuntijoiden mielestä se on kyselyn suurin uutinen. Hallituspuolueiden yhteistyö voi kärsiä, jos keskustan kannatus ei parane.

Kaikkien puolueiden kannatusluvut löytyvät osoitteesta yle.fi.

Saamelaisten kansallispäivä

Sámi álbmotbeaivi 2020 Helssegis
Saamen lippu liehui torstaina myös Helsingissä. Kuva: Linda Tammela / Yle

Torstaina on vietetty saamelaisten kansallispäivää. Saamelaisten kansallispäivä on aina helmikuun 6. päivä.

Saamelaiset ovat Euroopan unionin ainoa alkuperäiskansa. Saamelaisia asuu Lapissa Norjan, Ruotsin, Suomen ja Venäjän alueilla.

Suomessa asuu noin 10 000 saamelaista. Monet saamelaiset ovat muuttaneet Lapista etelän suuriin kaupunkeihin.

Saamen kielet ovat sukua suomen kielelle. Suomessa puhutaan 3 saamen kieltä. Niistä suurin on pohjoissaame, jota puhutaan myös Norjassa ja Ruotsissa.

Uutisia selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.
Ann-Lis Fredriksson toimittaa uutisia selkoruotsiksi. Kuva: Yle

Yle tekee uutisia myös selkoruotsiksi eli helpolla ruotsin kielellä. Uutisten nimi on Yle Nyheter på lätt svenska. Uutiset selkoruotsiksi alkoivat joulukuussa.

Uutiset selkoruotsiksi on hyvä apu, jos haluaa esimerkiksi oppia ruotsia. Ruotsi on Suomen toinen virallinen kieli. Siksi ruotsia tarvitaan monien alojen opinnoissa ja töissä.

Selkouutisten nettisivuilta voit lukea, mitä toimittaja Ann-Lis Fredriksson kertoo ruotsinkielisten selkouutisten tekemisestä.

Lue Ann-Lisin haastattelu

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä