Torstai 6.5.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mistä Suomen politiikassa nyt keskustellaan?

Oikea vastaus:

EU:n elvytyspaketista.

2.Mitä kokoomus kertoi torstaina?

Oikea vastaus:

Kokoomus kertoi torstaina, että suurin osa sen kansanedustajista kannattaa elvytyspakettia.

3.Miksi kokoomuksen mielipide on tärkeä?

Oikea vastaus:

Hallitus tarvitsee tukea oppositiopuolue kokoomukselta, jotta elvytyspaketti hyväksytään.

4.Mikä on EU:n elvytyspaketti?

Oikea vastaus:

Se on 750 miljardin euron paketti, jolla tuetaan EU-maiden taloutta.

5.Mitkä ovat torstain koronaluvut?

Oikea vastaus:

1 uusi koronakuolema ja 280 uutta koronatartuntaa.

6.Toimivatko koronarokotukset myös koronaviruksen muunnoksia vastaan?

Oikea vastaus:

Uusien tietojen mukaan kyllä.

7.Mitä ihmisiltä kysyttiin Ylen uudessa kannatusmittauksessa?

Oikea vastaus:

Ihmisiltä kysyttiin, mitä puoluetta he aikovat äänestää kuntavaaleissa.

8.Mikä puolue oli kannatusmittauksen suosituin?

Oikea vastaus:

Kokoomus.

9.Mitkä puolueet tulevat heti kokoomuksen perässä?

Oikea vastaus:

Perussuomalaiset ja SDP.

10.Miksi puolueet kilpailevat suurimman puolueesta paikasta juuri nyt?

Oikea vastaus:

Suomessa on kuntavaalit 13.6.

11.Missä päin lumisateet liikkuvat perjantaina?

Oikea vastaus:

Pohjoisessa.

12.Onko perjantai lämmin päivä?

Oikea vastaus:

Ei ole. Koko maassa on alle 10 astetta lämmintä.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä